Miniaskel lihaskuntoharjoitteluun

Voimaharjoittelu on tärkeää, varsinkin silloin, kun ikää alkaa karttua. Suomessa on perinteisesti kannustettu kestävyysurheilun pariin ja totuttu liikkumaan kävellen, mutta lihaskunnon kannalta se on erittäin yksipuolista liikuntaa – ja juuri lihasmassa ja voima ovat vanhoilla päivillä ratkaisevassa asemassa siinä, kuka pääsee pöntöltä ylös, kävelee kaatumatta ja sitoo kengännauhat ilman tuolia.

Lihasmassa alkaa pienentyä hitaasti jo noin 40 ikävuodesta alkaen. Miehillä lihasmassan väheneminen tapahtuu melko tasaisesti, ja naisilla se kiihtyy kuukautisten loppumisen jälkeen, mutta vielä 80-vuotiaanakin on mahdollista treenata lihaksensa takaisin. Ohjattu kuntosaliharjoittelu on helppo ja mukava tapa aloittaa lihaskuntoharjoittelu, mutta jos se tuntuu liian isolta ensiaskeleelta, voi kotonakin tehdä paljon. Ihan yksinkertaisilla, kotona oman arjen lomassa tehtävilläkin liikkeillä pääsee oikein hyvin alkuun. Terveellisistä tavoista puhuttaessa pienikin muutos on aina parempi kuin ei mitään.

Hyvä lihaskunto auttaa pysymään iän karttuessa itsenäisenä – ja sitähän tänä vuonna ollaan juhlittu. Tee siis videon liikkeet oman arjen lomassa ja jaa videota, jotta mahdollisimman moni suomalainen pysyy itsekin itsenäisenä jopa 100-vuotiaaksi!

Jätä kommentti