Teräsmummoksi

Lihaskuntoharjoittelu tunnetusti parantaa elämänlaatua etenkin ikääntyessä. Harvoin tulee kuitenkaan ihan konkreettisesti ajateltua, miltä elämä voi näyttää, jos lihaskunto on vanhana kovin heikko.

– Et pääse tuolilta tai vessanpöntöltä ylös ilman tukea

– Et saa kenkiä jalkaan ilman istuutumista

– Et kykene säilyttämään tasapainoa liukkaalla kelillä
– Jos kaadut, saat helpommin murtumia tai muita vammoja (lihaskuntoharjoittelu vahvistaa myös luita ja sidekudoksia)
– Jopa sängystä nouseminen on työn ja tuskan takana

Viimeistään sairaspedillä on tosi tärkeää, että hyvää lihaskuntoa on jo valmiiksi, sillä lihakset voivat surkastua jopa 20 prosenttia viikossa, jos esimerkiksi joudut vuodelepoon kaatumisen vuoksi.

Jos kehon kunto ei ole sinulle prioriteetti, kenties arvostat toimivaa muistia enemmän. Lihaskuntoharjoittelu, kuten muukin liikunta, myös ennaltaehkäisee muistisairauksia, pitää mielen virkeänä ja parantaa mielenterveyttä.

Ellet ole koskaan harrastanut lihaskuntoharjoittelua, se voi tuntua vieraalta tai jopa pelottavalta ajatukselta. Ammattilaisen ohjauksessa homma on kuitenkin tosi mukavaa, helppoa ja innostavaakin, ja eteneminen tehdään asiakkaan ehdoilla – mitään rääkkiä tai simputusta hommaan ei siis kuulu, vaikka tv-sarjoista voikin saada toisen käsityksen.

Ensimmäisen askeleen voit ottaa halutessasi vieläkin helpommin, ihan vaikka kotona oman arjen lomassa. Tässä kolme liikettä, jotka voit tehdä vaikka heti:

Miniaskel lihaskuntoharjoitteluun

Jätä kommentti