D-vitamiini, omega-3-valmiste ja maitohappobakteeri – miksi ja kenelle?

Kaupallisessa yhteistyössä Nordic Glow

 

D-vitamiini, omega-3-rasvahapot, maitohappobakteerit… Oletko hukassa ravintolisäviidakossa? Jotain vitamiineja ja ravintolisiä pitäisi ilmeisesti syödä, mutta mitä ja kuinka paljon? Ovatko kaikki pillerit samaa tavaraa eri paketeissa? 

Vitamiineja ja ravintolisiä on tarjolla pilvin pimein, mutta eri hintaisten ja merkkisten valmisteiden joukosta voi olla hankala löytää hyvää vaihtoehtoa. Ota hyvä asento ja kuppi kahvia, sillä luvassa on ravitsemusterapeutti-Sannin laatima kattava tietopaketti kolmesta tärkeimmästä ravintolisästä eli D-vitamiinista, omega-3-valmisteesta ja maitohappobakteereista. Lue, miksi jokaisen pitäisi käyttää näitä kolmea ravintolisää!

Käsittelemme tässä postauksessa seuraavat aiheet:

D-vitamiini:

  • Saantisuositus
  • Vaikutus ja puutosoireet
  • Kenen tulisi syödä D-vitamiinia

Omega-3-rasvahapot:

  • Omega-3-rasvahappojen lähteet
  • Hyödyt
  • Haitat
  • Kenen tulisi syödä omega-3-rasvahappoja

Maitohappobakteerit:

  • Vaikutus ja hyödyt
  • Käyttö
  • Kenen tulisi syödä maitohappobakteereja

 

Tutustu tietopakettiimme, joka käsittelee d-vitamiinin, omega-3-rasvahapot ja maitohappobakteerit.

Vitamiineja ja lisäravinteita on tarjolla pilvin pimein, mutta eri hintaisten ja merkkisten valmisteiden joukosta voi olla hankala löytää hyvää vaihtoehtoa. Tutustu tietopakettiimme, joka käsittelee d-vitamiinin, omega-3-rasvahapot ja maitohappobakteerit.


D-vitamiini:
saantisuositus

 

Veren D-vitamiinipitoisuuden viitearvojen alarajaksi on määritelty 50 nmol/l, mutta D-vitamiinitutkijoiden mukaan viitearvot eivät kuitenkaan kerro terveydestä, vaan osoittavat, että pimeä talvi aiheuttaa D-vitamiinin puutoksen suurelle osalle suomalaisista, sillä viitearvot muodostetaan väestön keskimääräisten tasojen perusteella.

D-vitamiinitutkijat suosittelevat D-vitamiinitason nostamista vähintään tasolle 75 nmol/l. Tähän tarvitaan arviolta noin 40 – 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Tämä on huomattavasti enemmän kuin nykyinen yleinen suositus 10 mikrogrammaa.

D-vitamiini: vaikutus ja puutosoireet

 

Yksi tärkeimmistä D-vitamiinin vaikutuksista on se, että elimistön immuunijärjestelmän aktivoituminen on riippuvainen D-vitamiinista. Sillä on siten merkittävä rooli tulehduksen, erityisesti matala-asteisen tulehduksen vähentämisessä.

Vitamiinin puutoksella on yhteyttä hyvin moniin sairauksiin, mm. diabetekseen, syöpään, hermostollisiin rappeumasairauksiin (esim. muistisairaudet, MS-tauti), reumaattisiin sairauksiin ja sydän- ja verisuonitauteihin. D-vitamiinin vakava puutosoire on riisitauti mutta lievän puutoksen oireita voivat olla väsymys, jatkuva sairastelu sekä autoimmuunisairauksien puhkeaminen, joskin ne harvemmin johtuvat ainoastaan D-vitamiinin puutteesta.

D-vitamiini säätelee solujen kasvua ja hormonitasapainoa (mukaan lukien kaikki kehon hormonit, ei ainoastaan sukupuolihormonit). Se osallistuu yli 300 geenin aktivaatioon. D-vitamiinin saanti tehostaa kalsiumin imeytymistä suolistosta ja edistää yhdessä riittävän K2-vitamiinin saannin kanssa luuston lujittumista.

Riittävän veren D-vitamiinipitoisuuden on havaittu ehkäisevän myös insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää, johon liittyy mm. vyötärölihavuutta, kohonneita veren rasva-arvoja, korkeaa verenpainetta ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä.

 

Riittävä veren d-vitamiinipitoisuus auttaa ehkäisemään mm. metabolista oireyhtymää.

Riittävän veren D-vitamiinipitoisuuden on havaittu ehkäisevän insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää, johon liittyy mm. vyötärölihavuutta, kohonneita veren rasva-arvoja, korkeaa verenpainetta ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä.

Kenen tulisi syödä D-vitamiinia?


Näillä leveysasteilla aurinko paistaa sen verran harvakseltaan tai matalalta, että käytännössä ilman D-vitamiinivalmistetta lähes jokaisella suomalaisella on siitä puutetta aurinkoisia kesäpäiviä lukuun ottamatta. Lisä on siten tarpeellinen, vaikka söisi kalaa ja vitaminoituja maitovalmisteita.

Riittävä D-vitamiinin saanti on erittäin tärkeää, mikäli sairastaa jotakin autoimmuunisairautta. Autoimmuunitaudeista kärsivillä D-vitamiinitasot ovatkin usein jopa terveille suunnattuun suositukseen nähden liian alhaiset, vaikka niiden tulisi olla terveitä henkilöitä korkeammat. Myös jatkuvat infektiokierteet voivat kertoa liian alhaisista D-vitamiinitasoista.

Masennuksesta kärsivillä on usein havaittu matalahko veren D-vitamiinipitoisuus. Toisaalta moni kokee mielialan laskua juuri loppusyksystä pimeän ajan lisääntyessä, kun D-vitamiinin saanti vähenee ja kesän aikana mahdollisesti kerääntyneet varastot (mikäli on ollut aurinkoista ja on vietetty aikaa ulkona kevyissä vaatteissa) on käytetty.

D-vitamiinivalmiste on tarpeen, vaikka söisi kalaa ja maitovalmisteita, joihin on lisätty d-vitamiini.

Näillä leveysasteilla aurinko paistaa sen verran harvakseltaan tai matalalta, että käytännössä ilman D-vitamiinivalmistetta lähes jokaisella suomalaisella on siitä puutetta aurinkoisia kesäpäiviä lukuun ottamatta. Lisä on siten tarpeellinen, vaikka söisi kalaa ja vitaminoituja maitovalmisteita.

 

Ikääntyneillä D-vitamiinin puutos syntyy herkimmin, sillä vitamiinin synteesi iholla heikkenee ja oleskelu auringossa voi vähentyä. Myös D-vitamiinin imeytyminen suolistosta voi heikentyä, kun ikää kertyy enemmän. Toisaalta erilaiset sairaudet saattavat nostaa tarvetta tai heikentää imeytymistä.

D-vitamiinin saantisuositus on Suomessa melko alhainen, ja useat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että sitä olisi hyvä nostaa. Hyvin suuret annokset pitkän aikaa voivat aiheuttaa yliannostuksen, mutta yliannostus ja siitä johtuvia oireita on havaittu vasta noin 250 mikrogramman annoksilla.

Turvallinen yläraja d-vitamiinin saannille

 

Aikuiselle turvallisen saannin ylärajaksi jatkuvassa käytössä on määritelty 100 mikrogrammaa päivässä, lapsille 50 mikrogrammaa. Joissain tapauksissa tavoitellun D-vitamiinipitoisuuden (väh. 75 nmol/l) saavuttamiseksi tarvitaan hieman suurempiakin annoksia. Näin on usein esimerkiksi osteoporoosia tai autoimmuunisairauksia sairastavilla.

Koska D-vitamiinipitoisuuden nousu on jossain määrin yksilöllistä, parhaiten henkilökohtaisen tarpeensa saa selvitettyä mittauttamalla omat tasonsa laboratoriossa silloin tällöin.

D-vitamiinin jatkuva, päivittäinen käyttö on tasaisten vitamiinitasojen saavuttamisen kannalta suositeltavampaa kuin suuret annokset silloin tällöin tai harvakseltaan. D-vitamiinista on tärkeää valita D3-muotoinen valmiste. D2-vitamiini, jota on lisätty useisiin kasvipohjaisiin tuotteisiin ja jota myydään myös vegaanisena D-vitamiinilisänä ei toimi elimistössä samalla tavoin kuin D3, vaan voi itse asiassa estää tai häiritä D3-vitamiinin toimintaa.

Turvaa riittävä d-vitamiinin saanti tilaamalla kotimaisen Nordic Glown kasvipohjainen D3-vitamiini täältä. Saat kaikista tilauksista vähintään 41% alennuksen kun tilaat torstaihin 22.11.2018 mennessä.

 

Aikuiselle turvallisen d-vitamiinin saannin ylärajaksi jatkuvassa käytössä on määritelty 100 mikrogrammaa päivässä, lapsille 50 mikrogrammaa

Aikuiselle turvallisen d-vitamiinin saannin ylärajaksi jatkuvassa käytössä on määritelty 100 mikrogrammaa päivässä, lapsille 50 mikrogrammaa. Joissain tapauksissa tavoitellun D-vitamiinipitoisuuden (väh. 75 nmol/l) saavuttamiseksi tarvitaan hieman suurempiakin annoksia.

 

Omega-3-rasvahapot: lähteet

 

Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä rasvahappoja, joita keho tarvitsee muun muassa immuunipuolustuksen oikeanlaiseen toimintaan. Erityisen tärkeitä ovat rasvaisessa kalassa olevat eikosapentaeeni- (EPA) ja dokosaheksaeeni- (DHA) rasvahapot. Omega-3-rasvahappojen saantisuositus täyttyy syömällä 150 g villilohta päivittäin.

Villikalaa ei kuitenkaan voi suositella päivittäiseen käyttöön ympäristömyrkkyjen vuoksi, ja kasvatetussa kalassa omega-3-rasvahappojen määrä taas on selkeästi matalampi.

Omega-3-rasvahappoja saadaan runsaasti myös pellava- ja camelinaöljyistä, mutta niissä olevan alfalinoleenihapon muuntuminen aktiivisiksi EPA:ksi ja DHA:ksi on melko heikkoa. Tätä muuntumista heikentävät entisestään muun muassa lihavuus ja alkoholin käyttö sekä C-vitamiinin, sinkin ja magnesiumin niukka saanti.

Laadukkaan, puhtausstandardit täyttävän kalaöljyvalmisteen käyttö on kätevin tapa saada elintärkeät rasvahapot turvallisesti. Nordic Glow tarjoaa lukijoille laadukkaan omega-3-valmisteen vähintään 41% alennuksessa, kun tilaat torstaihin 22.11.2018 mennessä. Klikkaa tästä ostoksille!

 

Laadukas omega-3-valmiste on helpoin tapa turvata elintärkeiden omega-3-rasvahappojen saanti.

Laadukkaan, puhtausstandardit täyttävän kalaöljyvalmisteen käyttö on kätevin tapa saada elintärkeät rasvahapot turvallisesti.

Omega-3-rasvahapot: hyödyt

 

Omega-3-rasvahapot ovat anti-inflammatorisia ja ne ehkäisevät ja vaimentavat matala-asteista tulehdusta. Lisäksi niitä tarvitaan solukalvojen, aivojen, nivelten, ihon, sydän- ja verenkiertoelimistön hyvinvointiin. Omega-3-rasvahapoilla on positiivinen vaikutus veren rasva-arvoihin, erityisesti kohonneisiin triglyseriditasoihin.

Omega-3-rasvahapot osallistuvat geenien säätelyyn. Monipuolisella ja terveellisellä ravinnolla ja riittävällä hyvälaatuisten rasvahappojen saannilla voimme siis todellakin vaikuttaa siihen, että esimerkiksi kudosten uusiutumista ohjaavat geenit aktivoituisivat ja sairauksia aiheuttavat geenit taas pysyisivät inaktiivisina.

Tutkimuksissa on saatu viitteitä kalaöljyjen hyödyistä myös muistisairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Esimerkiksi Alzheimerin taudissa aivojen omega-3-rasvahappopitoisuus on pienentynyt.

 

Omega-3-rasvahapot: haitat

 

Maltillisina annoksina (1 – 2 kapselia päivässä) kalaöljyvalmisteet ovat turvallisia. Ne kuitenkin ohentavat verta, joten jos olet menossa leikkaukseen tai hammasoperaatioon tai olet raskaana, kalaöljyvalmisteet tulisi varmuuden vuoksi jättää tauolle noin 6 – 8 viikkoa ennen operaatiota tai laskettua aikaa. Veren liiallisesta hyytymisestä ja verisuonitukosriskin omaaville verta ohentava vaikutus taas on toivottu.

Kuten kaikkien ravintolisien kohdalla, myös kalaöljyistä voi olla haittaa silloin, jos valmiste ei ole puhdas, vaan saattaa sisältää kemikaaleja tai muita vierasaineita. Tämä ongelma ratkeaa valitsemalla laatustandardit täyttävän, mieluiten kotimaisen valmistajan tuotteen. Usein myös hinta kertoo laadusta, joten älä valitse marketin halvinta valmistetta. Nordic Glown omega-3 on kotimainen ja puhdas.

 

Omega-3-valmisteissa kannattaa valita puhdas, mieluiten kotimaisen valmistajan tuote.

Kalaöljyistä voi olla haittaa silloin, jos valmiste ei ole puhdas, vaan saattaa sisältää kemikaaleja tai muita vierasaineita. Tämä ongelma ratkeaa valitsemalla laatustandardit täyttävän, mieluiten kotimaisen valmistajan tuotteen. Kotimainen Nordic Glow -omega-3-valmiste täyttää nämä kriteerit.

Kenen tulisi syödä omega-3-rasvahappoja?

 

Mikäli ruokavaliossasi ei ole runsaasti rasvaista kalaa ja kylmäpuristettuja, omega-3-rasvahappoja sisältäviä öljyjä (pellava- ja camelinaöljy), omega-3-valmiste auttaa turvaamaan näiden rasvahappojen saantia ja tukemaan siten terveyttä.

Jos kärsit terveysongelmista, kuten sokeri- tai rasva-aineenvaihdunnan häiriöistä, lisääntyneestä veren hyytymistaipumuksesta (tukosriskistä), ihon kuivuudesta tai toistuvista infektioista, kalaöljyvalmisteesta voi olla apua yhdessä D-vitamiinin ja monipuolisen ruokavalion kanssa.

Autoimmuunisairauksia sairastavat hyötyvät usein omega-3-rasvahappojen runsaammasta saannista, joten niiden käyttö voi lievittää esimerkiksi astman, atooppisen ihottuman, psoriasiksen, allergioiden ja suolistosairauksien oireita.

Koska aivot tarvitsevat runsaasti hyvälaatuisia omega-rasvahappoja, niiden säännöllisestä ja riittävästä saannista voi olla apua myös keskittymishäiriöistä, muistiongelmista, masennuksesta tai mielialan laskusta tai oppimisvaikeuksista kärsiville.

 

Mikäli ruokavaliosi ei sisällä runsaasti rasvaista kalaa ja omega-3-rasvahappoja sisältäviä öljyjä, omega-3-valmiste auttaa turvaamaan näiden rasvahappojen saantia.

Mikäli ruokavaliossasi ei ole runsaasti rasvaista kalaa ja kylmäpuristettuja, omega-3-rasvahappoja sisältäviä öljyjä (pellava- ja camelinaöljy), omega-3-valmiste auttaa turvaamaan näiden rasvahappojen saantia ja tukemaan siten terveyttä.

Maitohappobakteerit: vaikutus ja hyödyt

 

Suolistossamme elää tuhansia miljardeja bakteereja. Bakteerikanta ja sen heikentyminen tai yksipuolistuminen on yhdistetty lukuisiin sairauksiin ja terveysongelmiin sydän- ja verisuonisairauksista aina ylipainoon ja muistisairauksiin.

Suolistobakteerit tuottavat kasvikuiduista rasvahappoja, joilla on matala-asteista tulehdusta hillitsevä vaikutus. Matala-asteinen tulehdus on tärkeä taustatekijä lähes jokaisen sairauden taustalla. Harva tietää, että suolisto ja maksa ovat erittäin tiivis toimintapari: suoliston epätasapaino heijastuu aina myös maksan terveyteen ja toisin päin.

Koska suolistosta kulkee suora hermostollinen, hormonaalinen ja immunologinen yhteys aivoihin, suolistobakteerit viestivät aivojen kanssa ja vaikuttavat siten kaikkialle kehoon. Lisäksi suolistossa tuotetaan 90 % elimistön serotoniini-mielihyvähormonista, joten hyvät suolistobakteerit vaikuttavat myös mielialaan ja saattavat ehkäistä masennusta ja vähentää ahdistusta. Mitä suurempi kirjo eli lajeja ja mitä enemmän hyödyllisiä bakteereja meillä on, sitä paremmin yleensä voimme.

 

Maitohappobakteerivalmisteen käyttö voi vähentää allergeeneista aiheutuvia suolisto- ja iho-oireita.

Säännöllinen maitohappobakteerien käyttö voi vähentää joistakin ruoka-aineista tai ympäristön allergeeneista aiheutuvia suolisto- ja iho-oireita. Jos kärsit näistä tai jostakin autoimmuunisairaudesta, valmiste toimii erinomaisesti muun hoidon tukena.

 

Eniten suolistomikrobiston koostumukseen vaikuttaa ravinto. Runsaasti nopeita hiilihydraatteja ja sokereita sekä lihaa sisältävä ruokavalio muokkaa suolistomikrobistoa heikommaksi, värikäs ja kasvispitoinen ruokavalio taas lisää terveydelle edullisten bakteerien määrää.

Bakteerikannan koostumuksella on havaittu olevan yhteys mielitekoihimme. Yksinkertaisesti sanottuna sokeriin ja huonolaatuisiin rasvoihin tottuneet bakteerit saavat himoitsemaan lisää niitä sisältäviä ruokia, tasapainoinen bakteerikanta taas ravitsevampaa ruokaa. Mitä enemmän ja monipuolisemmin saamme kasvikuituja, sitä suurempi on hyvien bakteerien kirjo.

 

Maitohappobakteerit: käyttö

 

Säännöllisellä maitohappobakteerivalmisteen käytöllä voidaan tukea suoliston bakteerikantaa ja muokata sitä hyvinvointia tukevaan suuntaan. Suolistomikrobeilla on suuri merkitys immuunipuolustukselle, sillä yli 70 prosenttia immuunipuolustuksen soluista sijaitsee suolistossa.

Maitohappobakteereista voi olla suurta hyötyä bakteerikannan vahvistamiseen esimerkiksi antibioottikuurin yhteydessä ja sen jälkeen, jolloin antibiootit ovat tappaneet myös ison osan hyödyllisiä bakteereja. Ei ole sattumaa, että monien suolisto-oireilu saakin alkunsa antibioottikuurin jälkeen.

 

Kenen tulisi syödä maitohappobakteereja?

 

Jokaisen, joka haluaa tukea omaa terveyttään. Suoliston kunnolla on valtavan suuri merkitys hyvinvoinnissa sekä terveydellisten ongelmien ehkäisyssä että hoidossa.

Säännöllinen maitohappobakteerien käyttö voi vähentää joistakin ruoka-aineista tai ympäristön allergeeneista aiheutuvia suolisto- ja iho-oireita. Jos kärsit näistä tai jostakin autoimmuunisairaudesta, valmiste toimii erinomaisesti muun hoidon tukena.

Moni suolisto-oireista tai ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) kärsivä saa apua maitohappobakteerivalmisteen säännöllisestä käytöstä, sillä ne auttavat tasapainottamaan suoliston toimintaa.

 

Prebioottisia kuituja saat parhaiten kaalikasveista, sipuleista ja marjoista.

Viihtyäkseen suolistossa bakteerit tarvitsevat ruuakseen kuituja, joita kutsutaan prebiooteiksi. Näitä saat syömällä jokaisella aterialla vähintään 1 – 2 kourallista vihanneksia ja juureksia (erityisen hyviä ovat esimerkiksi kaalikasvit ja sipulit) sekä marjoja.

Huom! Jos sinulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, valitse sellainen valmiste, joka ei sisällä inuliinia tai muita FODMAP-hiilihydraatteja, esimerkiksi Nordic Glow maitohappobakteerivalmiste.

Maitohappobakteerien on havaittu auttavan myös stressitasojen laskussa, joten niistä voi olla apua myös voimakkaasta tai kroonisesta stressistä kärsiville, toki yhdessä muiden stressinhallintakeinojen kanssa.

Muista, että viihtyäkseen suolistossa bakteerit tarvitsevat ruuakseen kuituja, joita kutsutaan prebiooteiksi. Näitä saat syömällä jokaisella aterialla vähintään 1 – 2 kourallista vihanneksia ja juureksia (erityisen hyviä ovat esimerkiksi kaalikasvit ja sipulit) sekä marjoja. Myös palkokasvit ovat hyvä prebioottisten kuitujen lähde.

Maitohappobakteerivalmistetta voi käyttää kuuriluontoisesti muutaman kuukauden ajan tai jatkuvasti ja se on suositeltavinta ottaa tyhjään vatsaan. Kantoja on hyvä vaihdella tai valita useita eri kantoja sisältävä valmiste. Nordic Glow Maitohappobakteeri sisältää 4 tutkituinta maitohappobakteerikantaa.

Muistathan kuitenkin, että ravintolisiä tärkeämpää on laittaa ensin muut hyvinvointia tukevat asiat, kuten uni, ravitsemus ja liikunta kuntoon, sillä ravintolisillä ei voi koskaan paikata vaikkapa liian vähäistä nukkumista tai korvata kasvisten syöntiä. Kun perusta on kunnossa, voit tukea hyvinvointiasi tärkeimmillä ravintolisillä.

 

Tämän blogipostauksen Nordic Glow -linkit ovat affliate-linkkejä.

 

Energisin terveisin ravitsemusterapeutti Sanni

 


Heippa! Olen Sanni, Itä-Suomen yliopistosta syksyn aikana valmistuva ravitsemusterapeutti (TtM). Sivuaineena olen suorittanut urheiluravitsemuksen perusopinnot avoimessa yliopistossa.

Terveyttä ja hyvinvointia tukevan ravitsemuksen ohella olen perehtynyt mm. erikoisruokavalioihin ja reseptien laadintaan. Minulla on kokemusta myös treeniohjelmien ja niitä tukevien ruokavaliosuunnitelmien laadinnasta ja olen osallistunut niitä käsitteleviin seminaareihin. Lisäksi olen täydentänyt osaamistani mm. biokemian opinnoilla, jotka tuovat laaja-alaisempaa näkökulmaa yksilölliseen ravitsemukseen. Ravitsemuksen saralla lähellä sydäntäni on erityisesti kasvisten monipuolisen käytön lisääminen.

Leave A Response

* Denotes Required Field