Miten elämäntapamuutos ja laihdutus onnistuu pysyvästi? Oletko joskus kääntänyt ruokailu- ja urheilutottumukset kerralla uusiksi, yrittänyt elämäntapamuutosta ja epäonnistunut kerta toisensa jälkeen?

Olen Maikin tiimin asiakaspalvelusta tuttu Anette ja tästä blogista voit lukea minun kokemuksia Jenkkakahvoista tiimalasiksi -valmennuksesta sekä vinkkejä elämäntapamuutokseen.

Tuo ylhäällä kuvattu tilanne elämäntapojen äkillisestä muuttamisesta ja epäonnistumisesta oli minulle ennen hyvin tuttu tilanne. Kuitenkin käytyäni Jenkkakahvoista tiimalasiksi -valmennuksen elämäntapojen muuttaminen oikeasti onnistui pysyvästi.

Kokosin tähän parhaimmat vinkkini joilla onnistua elämäntapamuutoksessa.

Elämäntapamuutos #1: Ymmärrä, että muutos lähtee pään sisältä

Elämäntapamuutoksessa todella tarvitaan muutosta myös pään sisällä. Sinulle voidaan antaa käteen valmiiksi suunniteltu ruokavalio ja liikkumissuunnitelma joita noudattamalla tuloksia voi saada hyvinkin nopeasti. Jos et kuitenkaan tee muutosta myös pääsi sisällä niin laihdutus saattaa kaatua pieneenkin takapakkiin.  Ei siis riitä, että muutat vain tapojasi vaan myös ajattelumallissa on tarve muutokselle.

Elämäntapamuutos lähtee pään sisältä

Tämän ymmärtäminen oli minulle yksi tärkeimmistä asioista siinä, että elämäntapamuutos oikeasti onnistui ja tuotti tulosta. Jenkkakahvoista tiimalasiksi -valmennus antoi tähän eväät ja yksi vaikuttavimmista asioista olikin valmennuksen mentaaliharjoitukset, joiden avulla muutosta tehtiin siellä pään sisällä.

Elämäntapamuutos #2: Yksi muutos kerrallaan

Muutoksia omiin elämäntapoihin kannattaa tehdä yksi asia kerrallaan, jolloin muutosten mahdollisuudet onnistua ovat paljon suuremmat. 

Minä ja varmasti moni muukin on joskus päättänyt laittaa kaikki elämäntavat kerralla kuntoon. Hetken aina olen sitä jaksanut, mutta kaiken korjaaminen kerralla on ollut hyvin uuvuttavaa. Heti jos yksi osa-alue petti niin sitten muutkin seurasivat perässä. Esimerkiksi jos treenit jäivät flunssan takia niin myös ruokailut, nukkumiset ja muu itsestä huolehtiminen menivät päin metsää.

Valmennuksessa muutoksia tehtiin yksi kerrallaan ja opin, että muutosta ei voi kiirehtiä. Kun muutoksia tekee yksi kerrallaan niin ne huomaamatta sulautuvat osaksi arkea. Tällöin esimerkiksi sairastelut tai muut takapakit eivät ole esteenä ja laihdutus onnistuu hiljalleen.

Pienet muutokset kasvavat ajan kuluessa isoksi määräksi muutoksia ja yhtäkkiä saattaakin huomata, että muutosta on tapahtunutkin rutkasti usealla hyvinvoinnin osa-alueella miltei huomaamatta.

Elämäntapamuutos #3: Panosta uneen

Uni on pohja kaikille muutoksille. Ainakin itse menen väsyneenä helposti ruoassa helpoimman kautta ja treenit jäävät välistä. Toki elämäntilanne voi vaikuttaa siihen, että uni jää vähäisemmäksi. Tällöinkin kuitenkin kannattaa pyrkiä satsaamaan unen laatuun.

Elämäntapamuutos ja unen merkitys

Olen aina nukkunut kohtuullisen pituisia yöunia, mutta silti väsymys on ollut kovaa. Valmennuksen aikana tajusin, että unen laatuni oli todella huonoa. Heräilin yöllä usein ja nukuin muutenkin levottomasti.

Itse olen panostanut uneen esimerkiksi huolehtimalla siitä, että makuuhuone on tarpeeksi pimeä ja sopivan viileä. Myöskin kovasti aktivoivat toimet kannattaa jättää pois ennen nukkumaanmenoa ja rauhoittua vaikkapa lukemaan. Lisäksi kunnollinen iltapala auttaa nukkumista.

Kun olen panostanut uneeni ja arvostanut sitä niin hyvien valintojen tekeminen arjessa jaksamisen kautta on helpottanut suuresti. Levänneenä myös laihdutus onnistuu helpommin.

Elämäntapamuutos #4: Huomioi hyötyliikunta

Hyötyliikunnan merkityksen ymmärtäminen on ollut itselle hankalaa, sillä olen luullut että vain kovalla treenillä on merkitystä. En ole tajunnut kuinka paljon liikettä hyötyliikunnalla tuleekaan ja kuinka suuri merkitys sillä on päivän energiankulutukseen. 

Tämä on helpottanut elämäntapamuutosta kovasti, sillä enää minulla ei ole stressiä siitä kuinka joka päivä pitäisi keretä treenaamaan. Parhaat vinkit hyötyliikunnan lisäämiseen mulle on ollut töihin pyöräily, istumisen tauottaminen venyttelyllä sekä kauppareissut kävellen tai pyörällä. Lisää vinkkejä hyötyliikuntaan voit napata tästä blogitekstistä.

Elämäntapamuutos ja hyötyliikunta
Työmatkat pyörällä tai kävellen ovat loistava tapa kerryttää hyötyliikuntaa päivään.

Elämäntapamuutos #5: Suunnittele treenit etukäteen

Treenin aloittaminen on ollut minulle aina hieman hankalaa. Treenit tulee itselläni tehtyä kun ne suunnittelee valmiiksi, varaa niille aikaa ja tekee treenille lähtemisestä mahdollisimman helppoa. Treenaamaan lähtemistä helpottaa se, että treenikamppeet ovat valmiina ja esimerkiksi mahdollinen välipala ennen treeniä on tehty valmiiksi.

Elämäntapamuutos treenikalenteri

Jos treenaaminen illasta tuntuu erityisen hankalalta niin kannattaa pyrkiä treenaamaan heti aamusta. Tällöin treeni on pois alta ja loppupäivän voi keskittyä muihin asioihin.

Vaikka treenin aloittaminen tuntuisikin hieman vaikealle niin usein kun sen vain aloittaa niin se alkaa luistamaan ja treenin jälkeen on paljon parempi olo. Laihdutus onnistuu ilmankin treeniä, mutta monipuolinen liikunta parantaa jaksamista arkiaskareissa.

Vinkki #6: Tee terveellisestä syömisestä mahdollisimman helppoa itsellesi

Terveellisestä syömisestä voi tehdä itselleen mahdollisimman helppoa. Pyri aina pitämään kaapeissa tarvikkeita fiksuun pikaruokaan mikä pelastaa myös kiireessä. Omia suosikkejani ovat pakastekasvikset, kikhernepasta ja välineet nopeaan smoothieen (marjat, pakastepinaatti sekä heraproteiinijaiuhe). Lisää vinkkejä voit lukea täältä.

Myös ruokien valmistelu etukäteen on oiva keino helpottaa ruokailua. Tämä myös usein pelastaa nälkäkiukulta, väsyltä ja monilta muilta tilanteita jolloin ruokavalinnat voivat mennä helpoimman kautta.

Elämäntapamuutos ja terveellinen ruokavalio laihdutus
Valmistelemalla ruokia teet terveellisestä syömisestä mahdollisimman helppoa itsellesi.

Elämäntapamuutos #7: Pidä rutiinit myös viikonloppuisin

Tämäkin on kohta, josta on ollut itselleni todella paljon hyötyä. Monesti minulle on käynyt niin, että viikolla olen jaksanut syödä terveellisesti ja liikkua. Viikonloppuna sitten olen palkinnut itseäni tästä jaksamisesta ja huomaamatta on tullut syötyä vähän miten sattuu koko viikonlopun ajan.

Minua on helpottanut suuresti se, että olen pyrkinyt pitämään rutiineista kiinni myös viikonloppuna. Pyrin pitämään unirytmistä kiinni ainakin kohtuullisesti ja heräämään ajoissa. Viikonloppuisin päivä on ihana aloittaa treenillä tai rauhallisella kävelyllä luonnossa. Näin päivä alkaa energisesti ja loppupäivästä jää aikaa myös muille jutuille. 

Kun rutiinit ovat viikonloppunakin kunnossa niin on helpompaa pitää kiinni myös fiksuista ruokavalinnoista. Herkuttelukin voi ilman muuta kuulua viikonloppuun, mutta koko viikonlopun ei tarvitse koostua siitä. Herkuttelu kannattaa ajoittaa ruokailun jälkeen, jolloin ei vahingossa täytä vatsaa herkuilla ja määrät pysyvät helpommin kohtuullisina.

Vinkki #8: Jätä aikaa myös muille asioille ja rentoutumiselle

Jos elämäntaparemontti on ainoa asia mihin keskittyy niin ei ole yhtään ihme vaikka innostus treenaamiseen lopahtaisi kuukauden jälkeen. Kun elämässä on muitakin kivoja asioita mihin keskittyä niin elämäntapojen muuttaminen ei tunnu miltään työmaalta vaan tavat juurtuvat muiden mukavien puuhien ohella.

Aikaa täytyy jättää myös rentoutumiselle sillä se auttaa sekä mieltä että kehoa palautumaan. Tällöin muutokset eivät tunnu niin kuormittavilta. 

Laihdutus ja palautuminen

Elämäntapamuutos ei ole mikään asia mikä pitää vain suorittaa läpi ja jättää sen nojalla muita tärkeitä asioita sivuun. Näin ainakin itse olen joskus tehnyt kun elämä on pyörinyt pelkästään treenin ja ruokavalion ympärillä. Elämäntapamuutos on tarkoitus sulattaa osaksi sitä omaa elämää eikä sen ole tarkoitus loppua jonain tiettynä päivänä jonka jälkeen voi taas elää muutakin elämää. Tällainen ajattelu helposti vaikuttaa negatiivisesti tulosten pysymiseen. Muista siis, että elämää ei tarvitse pistää sivuun elämäntapojen muuttamiseksi.

Elämäntapamuutos #9: Muista, että muutos näkyy muuallakin kuin vaa’alla

Tämän tiedostaminen ollut todella vapauttavaa itselle. Muutosta kannattaa mitata myös muilla mittareilla kuin vaa’alla, sillä laihdutus ei näy ainoastaan painossa. Esimerkiksi mittanauha, kuvat tai vaatteiden istuvuus voivat kertoa paljon enemmän tuloksista kuin pelkkä vaaka.

Elämäntapoja muuttaessa tulee myös huomioida se, että et voi mitata kaikkia positiivisia muutoksia vaa’alla tai mittanauhalla kuten esimerkiksi lisääntynyttä kasvisten syöntiä. Edistystä voi nähdä myös parempana jaksamisena arjen askareissa tai siinä, että kunto on kohentunut ja jaksat paremmin treeneissä. Toki tällaisetkin muutokset näkyvät konkreettisina tuloksina jossain vaiheessa.

Tämä on auttanut minua näkemään itsessäni muutakin kuin sen vaa’an numeron mikä on lisännyt arvostusta ja itsemyötätuntoa itseäni kohtaan mikä on taasen edistänyt elämäntapamuutosta.  Nykyään fiilis itsestä on paljon tärkeämpi kuin vaa’an numero.

Vinkki #10: Ymmärrä, että elämäntapamuutos vie aikaa

Elämäntapamuutos ja laihdutus oikeasti vie aikaa eikä se ole mikään parin kuukauden juttu. Minulla tämä on ollut jo reilun vuoden prosessi, mutta muutosta todellakin tapahtuu ja tulokset pysyvät.

Kun tiedostat että muutos vie aikaa, niin on helpompaa suhtautua hetkiin jolloin muutosta ei koko ajan tapahdu. Kun muutoksia tehdään tietoisesti ja rauhassa, niin tuloksia kyllä tulee ja ne myös pysyvät. 

Laihdutus muutoskuva
Oma olo kertoo hyvin paljon tapahtuneesta muutoksesta, mutta myös kuvat ovat kiva muistutus siitä itselle.

Elämäntapamuutoksessa on mielestäni pohjimmiltaan kyse melko yksinkertaisista asioista, mutta niiden toteuttaminen voi olla hankalaa. Tärkeintä mielestäni on aloittaa muutos pään sisältä, muuttaa yksi asia kerrallaan ja antaa muutokselle aikaa.

Jenkkakahvoista tiimalasiksi: näin laihdutus onnistuu pysyvästi ja lopetat jojoilun

Ryhtiä elämäntapamuutokseen? Nappaa kirja alehintaan!

Kuulostaako tämä tutulta? Olet aloittanut laihduttamisen jo aiemmin, ehkä useampaankin kertaan. Olet saattanut saada dieetillä tuloksiakin, mutta kilot ovat tulleet takaisin, koska et ole jaksanut tai halunnut niukistella muutamaa viikkoa tai kuukautta kauempaa.

Jos haluat oppia syömään terveellisesti ja monipuolisesti ja kiinteytyä pysyvästi, olen tehnyt avuksesi Jenkkakahvoista tiimalasiksi -kirjan.

Jenkkakahvoista tiimalasiksi -kirja on viimeinen laihdutusopas, jota tulet koskaan tarvitsemaan. Se on opas ja työkirja kiinteään kehoon, itsevarmaan oloon ja terveelliseen syömiseen.

Kirjan opeilla muutat ruokavaliotasi terveelliseksi ja saat runsaasti monipuolisia reseptejä. Saat myös treeniohjeita, joiden avulla poltat rasvaa ja kiihdytät aineenvaihduntaasi. Motivoivien tehtävien avulla muutat kehosi lisäksi myös ajattelutapojasi ja siten muutoksesta tulee pysyvä.

Saat Jenkkakahvoista tiimalasiksi -kirjan 15 euron alennuksella, kun tilaat nyt. Lisäksi saat koodilla ilmaisen toimituksen! Syötä kassalla kuponkikoodi: ONNISTU15

>> Klikkaa tästä ja tutustu Jenkkakahvoista tiimalasiksi -kirjaan

Syötä kassalla kuponkikoodi ja saat 15 euron alennuksen kirjan hinnasta! Koodilla saat myös maksuttoman toimituksen.

Kirja julkaistaan marraskuussa 2019 ja ennakkotilaajana saat sen ensimmäisten joukossa! Kirjalla on 100 % tyytyväisyystakuu.

>> Klikkaa tästä ja hyödynnä alennus koodilla ONNISTU15 


Anette

Olen Maikin tiimin asiakaspalvelusta tuttu Anette. Vastaan kysymyksiin Facebookissa, Instagramissa, chatissa ja sähköpostilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published.