Kuinka löytää aikaa voida hyvin

Ruokapäiväkirja on monille tuttu menetelmä, joka auttaa selvittämään ja tarvittaessa parantamaan omia ruokailutottumuksia, mutta oletko koskaan laatinut aikapäiväkirjaa? Laitahan testiin, jos mielestäsi sinulla ei ole koskaan aikaa omasta hyvinvoinnistasi huolehtimiselle ja liikunnalle, vaikka haluaisit kyllä ehtiä panostaa niihin. Aivan kuten ruokapäiväkirja näyttää rehellisesti päivän syömingit, myös aikapäiväkirja paljastaa, mihin aika ihan oikeasti kuluu.

Aikapäiväkirjan voi toteuttaa muutaman päivän ajalta, tai jopa koko viikolta, jos vain kärsivällisyyttä riittää. Tarkoituksena on kirjata tarkasti tunti tunnilta ylös, mihin päivä kuluu ja sen jälkeen ruotia tuloksia. Jäätkö kiinni itsellesi käyttäväsi toistuvasti mielestäsi liikaa aikaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa? Itse jäin ja jään edelleen, vaikka olen poistanut suurimman osan puhelimen sovelluksista, joten seuraava askel on kenties Nokian 3310 –karvalakkipuhelimen hankkiminen.

Jos yrität niin sanotusti multitaskata, eli selviytyä kymmenestä asiasta yhtä aikaa, kävisikö kaikki kuitenkin nopeammin keskittymällä vain yhteen kerrallaan? Ulkoistaminen on muodikasta työelämässä ja sitä voi yrittää toteuttaa myös arjessa. Voisiko lapset nakittaa auttamaan sunnuntain parin tunnin ruoanlaittotalkoissa, jossa valmistuu ruoat vähintään keskiviikkoon asti ja sitä kautta alkuviikkoon vapautuisi aikaa liikuntahetkille?

Tavaroiden ”konmaritus”, eli tarpeettomista tavaroista eroon hankkiutuminen ja minimalismin suosiminen on ollut viime vuosina trendikästä. Samaa ajatusta voi yrittää soveltaa aikasyöppöihin, joihin tuntuu aina tuhriintuvan aikaa, vaikka ei periaatteessa itse edes haluaisi. Omalla kohdallani tällaisia syöppöjä ovat sosiaalisen median eri muodot, torkuttaminen aamuisin ja päivittäinen kaupassa käynti. Nämä asiat järkeistämällä viikkoon vapautuisi useita ylimääräisiä tunteja.

Aikapäiväkirjan tarkoitus ei ole kuitenkaan tuntea syyllisyyttä kaikista epätehokkaista hetkistä, sillä jokainen tarvitsee myös palauttavaa omaa aikaa. Maikin mukaan palautuminen on nykyään katoava luonnonvara, eikä se useimmiten johdu liiasta treenaamisesta, vaan arjen liiasta kuormittavuudesta. Itselleen olisi hyvä varata joka päivä yhteensä puoli tuntia rauhoittavaa tekemistä: venyttelyä, dynaamisia lämmittelyjä rauhallisesti, kävelyä, joogaa, lyhyt tietoisuusharjoitus, saunomista, läheiselle juttelua, nauramista… Mitä tahansa mistä nautit ja mikä rauhoittaa sinua.

Kannattaa siis tehdä itselleen selvä ero aikasyöppöjen ja palauttavan toiminnan välille. Kuten ruokailussa, myöskään ajankäytössä ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen, mutta aikapäiväkirjan avulla tehty oman tilanteen tarkistus saattaa joskus olla silmiä avaavaa ja auttaa löytämään aikaa itselleen oikeasti merkityksellisiin asioihin. Jos päädyt tekemään muutoksia, voit aloittaa maltillisesti viettämällä vaikkapa 15 minuuttia vähemmän aikasyöpön parissa ja käyttämällä tämän ajan johonkin itsellesi mielekkäämpään. Jos Instagrammin marsuvideot meinaavat viedä mennessään, voit laittaa itsellesi vaikka hälytyksen, kun päivän kiintiö on täynnä. Edesmennyt mummoni pyörittelisi päätään tällaiselle ohjeille, mutta yllättävän moni pystyy varmasti samaistumaan!

Jätä kommentti