fbpx

Fyssari vastaa

Ei huolta, polven kivuton narina ja poksuminen on vaaratonta. Jos narina johtuu nivelpintojen yhteen osumisesta, niin apukeinona on nimenomaan jalkalihasten vahvistaminen ja oikeiden liikeratojen opetteleminen! Helpotusta tähän tuo myös hyvin tehty alkulämmittely avaavilla ja treeniin valmistavilla liikkeillä. Kevyt putkirullailu reisien ja pohkeiden alueelle auttaa myös.

Nivelet tarvitsevat liikettä pysyäkseen terveinä, liike tavallaan voitelee niveltä, joka tekee sille hyvää. Erityisen tärkeää on keskittyä oikeisiin liikeratoihin. Yhdellä jalalla tehtävät polven linjausharjoitukset ovat tärkeitä. Polven linjausta voi harjoitella myös yhden jalan askelkyykyllä ja penkille nousu harjoituksella eteen tai sivulle. Tarkista, että lantio pysyy vaakalinjassa (ei kippaile sivuille), ja selkä pysyy pystyssä. Tarpeeksi matala koroke alkuun, niin että oppii liikemallin.

Riippuu selkäongelmasi, mutta suurinta osaa treeniliikkeistä pystyt todennäköisesti tekemään normaalisti. Pidä huolta, että keskivartalo on tiukkana aktivoituna kaikissa liikkeissä, selkä on suorana ja tee liikkeet rauhassa pienillä painoilla aloittaen. Lisää alkulämmittelyyn mukaan muutama selkää huoltava liike esim. selän rullaus, rauhalliset ojennukset, koukistukset ja kierrot.

Katso liikkeet vastakkaisen jalan ja käden ojennus: 

ja dead bug:

Olethan tarkka suoritustekniikan kanssa. Olkapään kipeytyminen treenistä johtuu hyvin usein siitä, että lapatuki on unohtunut ja olkapää saa vääränlaista kuormitusta liikkeen aikana.

Jätä vatsarutistukset ja lankut pois treeniohjelmastasi. Suosittelen käymään aiheeseen perehtyneen fysioterapeutin ohjauksessa, joka arvio erkauman koon ja antaa sinulle henkilökohtaiset harjoitteet erkauman vähentämiseen.

Jos sinulla on kysyttävää treeniohjelmista tai kurssista, kysythän Facebook-foorumilla.

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marita@maikkimarjaniemi.fi