fbpx

Osa 6

Ihanaa, että olet ollut mukana tällä minikurssilla! Toivottavasti olet saanut hyviä vinkkejä sovellettavaksi omaan arkeesi. Tällä sivulla pääset kertaamaan luentosarjan eri osissa käsiteltyjä teemoja.

Olet jo ehkä ottanut käyttöön joitakin keinoja makeanhimon selättämiseksi ja pohtinut, mitkä asiat ovat juuri sinun tilanteessasi niitä juurisyitä makean kaipuulle. Usein taustalla vaikuttaakin useampi toisiinsa linkittynyt syy, joten tilanne vaatii kokonaisvaltaista tarkastelua. Usein juuri oman toiminnan tietoinen ja syvällinen tarkastelu on tarpeen etsiessämme makeanhimoa ylläpitäviä tekijöitä. Kertaa täällä luentosarjalla käsiteltyjä aiheita ja poimi vinkit talteen!

Osa 1 - Arjen taustatekijät

Ensimmäisessä osassa käsiteltiin sitä, millä arjen valinnoilla on suuri merkitys makeanhimon taustalla:

Osa 2 - Tiedostamattomat syyt

Jos riittävä syöminen, säännöllinen ateriarytmi ja uni ovat kunnossa, saattaa makeanhimon taustalla vaikuttaa tapasyönti. Tällöin tietty tunne, tilanne, aika, paikka tai sen hetkinen seura  voi toimia ärsykkeenä makeanhimon heräämiselle. Keho oppii haluamaan makeaa vaikkapa television ääressä tai ystävällä kyläillessä, koska kyseisellä toiminnalla on tiedostamatta luotu yhteys herkkujen syömiseen.

Sannin esittelemän kolmen stepin ohjelman avulla olet ehkä jo pohtinutkin, voisiko sinun makeanhimosi taustalla vaikuttaa tiedostamaton tapasyönti:

Osa 3 - Keinomakeuttajat

Makeanhimon selättämisessä sokerin vaihtaminen keinotekoisiin makeutusaineisiin ei kannata. Makeanhimo kun ei liity sokeriin, vaan makeaan makuun. Keinomakeuttajilla saatamme karkottaa itseämme poispäin luonnollisista mauista, jolloin luontaisesti makealta maistuvat hedelmät, marjat, rusinat ja uunijuurekset eivät tunnu enää makeilta. Tällöin keinomakeuttajien ja aromivahventeiden käyttöä kannattaa vähentää asteittain ja mieluusti lopettaa kokonaan.

Jo kahden viikon aikana aivomme tottuvat vähentyneeseen makeuteen ja annamme itsellemme mahdollisuuden nauttia taas luonnollisesta makeudesta! Älä siis lannistu, jos alkuun maustamattomat tuotteet, kuten jogurtti tai rahka maistuvat keinomakeutusaineiden jälkeen puulta: tunnelin päässä on valoa! Sinun ei tarvitse lopettaa makeutettujen tuotteiden käyttöä kertaheitolla, vaan voit sekoittaa vaikka maustettua ja maustamatonta rahkaa keskenään. Tällä tavalla vähennät makeutta asteittain, mutta säilytät maun. Lopulta voit käyttää makuna tuoreita tai pakastettuja hedelmiä, yrttejä tai marjoja mielesi mukaan.

Osa 4 - Herkut eivät ole vihollisia

Karkkilakot, herkkujen kieltäminen, repsahdukset ja lopulta totaali herkkuöveri. Kuulostaako tutulta? Herkkujen kieltäminen ja demonisointi ei kannata, vaan makeanhimon selättämiseksi on kestävämpää rakentaa niihin neutraali tapa suhtautua. Joustamattomuus ja lakkoilu johtavat usein siihen, että sallitulle herkkupäivälle kasataan kohtuuttomia odotuksia, tyhjennetään karkkihyllyjä ehkä liikaakin ja saatetaan syödä herkkuöverit. Arjessa kieltäminen ja ehdottomuus saattaa näkyä niin, että karkkilakon aikana jo yhden suklaapalan syönti voi johtaa hällä väliä -asenteeseen. Jos kerta on jo repsahdettu suklaapalaan, mitä väliä jos syön koko levyn?

Herkkujen pirunsarvet karkottaa seuraavat vinkit:

Osa 5 - Tunteet makeanhimon taustalla

Tukahdutetut ja käsittelemättömät tunteet voivat liittyä vahvasti makeanhimoon. Kielteisistä tunteista erityisesti kiukku, ahdistus, tylsyys, syyllisyys, väsymys ja pettymys yhdistyvät herkästi makean kaipuuseen. Suoran kohtaamisen sijaan kielteistä tunnetta saatetaan kompensoida makean tuomalla mielihyvällä. Makeanhimo ei kuitenkaan liity pelkästään negatiivisiin tunteisiin, vaan myös positiivisiin tunteisiin saatetaan hakea makean avulla vahvistusta. Itsensä palkitseminen lienee tästä yleisin esimerkki. Makeanhimo voi nostaa päätään myös koettaessa helpotusta esimerkiksi työprojektin päättymisen jälkeen.

Näillä vinkeillä voit katkaista tunnesyömisen kierteen:

Lisää tunnesyömisesta voit lukea Maikin blogista, josta löydät tunnesyömiseen perehtyneen psykologin ja Eroon tunnesyömisestä -kirjan vastikään kirjoittaneen Katarina Meskasen haastattelun.

Pääset lukemaan haastattelun täältä https://www.maikkimarjaniemi.fi/sokerin-vai-selittelyn-makua/

 

Käytä lopuksi hetki aikaa ja pohdi, millaisia oivalluksia olet saanut luentosarjan aikana, ja millaisista vinkeistä olet saanut jo hyötyä. Peilaa tilannettasi aikaan ennen luentosarjalle osallistumista, millaisia muutoksia huomaat?

Jos sinulla on kysyttävää treeniohjelmista tai kurssista, kysythän Facebook-foorumilla.

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marita@maikkimarjaniemi.fi