fbpx

Keskiviikko: Aamujumppa

Huomenta! Tänään aloitellaan päivä aktiivisesti Sohvin 10 minuutin aamujumpan avulla. Tänään on kevyt palautumispäivä, mutta voit toki palautua aktiivisesti liikkumalla kevyesti esimerkiksi hyötyliikunnan tai kehonhuollon merkeissä.

PÄIVÄN TEHTÄVÄ

10 minuutin kehonhallintajumppa

Tänään haastetaan mukavasti kehonhallintaa ja tasapainoa aktivoiden samalla keskivartalon syviä lihaksia. Tee liikkeet rauhallisesti ja hallitusti omaan tahtiin, sekä oman tason mukaisesti. Keskity liikkeiden aikana aktivoimaan syviä vatsalihaksia, mutta muista silti hengittää vapaasti.

Tähän aamujumppaan tarvitset välineeksi jumppamaton tai jonkin muun pehmeän alustan (kuten viltin tai pyyhkeen).

Bonustehtävä!

Lisäksi jos teet istumatyötä tai muuten vain kökötät paljon paikoillasi, arvostanet tätä kahden liikkeen superhelppoa hartioita hellivää kehonhuoltoa. Tällä parin minuutin jumpalla tauotat työskentelyäsi ja elvytät niska-hartiaseutua. Voit halutessasi tehdä jumpan useamman kerran päivän aikana.

Mene seisomaan selkä seinää vasten ja tuo kyynärvarret seinään kiinni. Lähde liu’uttamaan käsiä ylös ja alas seinää vasten. Pyri pitämään kyynärvarret koko ajan kiinni seinässä. Muista hengittää rauhallisesti ja pyri viemään myös mieli rentoutuneeseen tilaan. Keskity pitämään hartiat pois korvista.

Etsi seuraavaksi nurkka ja tuo kädet 90 asteen kulmaan seinää vasten. Voit kokeilla myös hieman eri asentoa, jotta saat venytyksen tuntumaan haluamassasi kohdassa. Lähde rauhallisesti työntämään rintaa kohti seinää. Voit jännittää käsiä sisäänhengityksellä ja rentoutua uloshengityksellä syvempään venytykseen.

Tämän lyhyen mutta tehokkaan jumpan jälkeen veri kiertää paremmin, mieli on virkeämpi ja hommat luistavat!

Jos sinulla on kysyttävää treeniohjelmista tai kurssista, kysythän Facebook-foorumilla.

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marita@maikkimarjaniemi.fi