fbpx

Rakenna polkusi

Usein lähdemme kohti muutosta innokkaasti ja varmana päätöksestämme. Haluamme syödä terveellisemmin, lisätä liikuntaa ja varata enemmän aikaa unelle ja palautumiselle. Jos ryntäämme heti liian voimakkaasti käytännön toteutukseen, tämmöinen muutosprosessi saattaa lässähtää kasaan ennen kuin pysyviä tapoja on ehtinyt muodostua.

Ennen käytännön toteutukseen kiirehtimistä onkin hyvä pohtia kahta asiaa, joiden avulla annat mahdollisuuden pysyvälle elämäntapamuutokselle.

1. Mitä ja miksi

Määrittele aluksi tavoitteesi tarkasti. Jos tavoitteenasi on painonpudotus, olet jo määrittänyt, mistä haluat pois.

Tämän jälkeen pohdi, mitä kohti haluat mennä? Tarkoittaako painonpudotus sinulle väylää energisempään oloon, hyvinvointiin tai terveyteen?

Kun olet määritellyt tavoitteesi, pohdi miksi haluat saavuttaa sen.

Miksi esimerkiksi painonpudotus on sinulle tärkeää? Käytä tavoitteesi miettimiseen aikaa ja kaivele esiin syvimmät arvosi ja motiivisi sen taustalla.

Jos et pohdi mitä ja miksi teet, saatat toimia jonkun toisen arvoista käsin tai vain siksi, että tunnet ulkoista pakotetta toimia tietyllä tavalla. Jos muutos ei lähde sinun itsesi arvoista, se usein kuivuu kasaan jo alkumetreillä. Saatat syödä terveellisemmin pari viikkoa, mutta sen jälkeen kyseenalaistat homman idean.

 

2. Selvitä voimavarasi

Pohdi elämääsi ja arkeasi. Onko sinulla paljon stressiä? Onko unesi huonossa jamassa? Onko sinulla rahahuolia tai haasteita ihmissuhteissa?

Pursuaako kalenterisi kiireen keskellä liitoksistaan? Jos vastasit kyllä, ei elämäntapamuutos ole tässä tilanteessa kestävällä pohjalla, sillä elämäsi ei saa perustua aina pelkälle arjessa selviytymiselle.

Jotta pystyt tekemään haluamasi elämäntapamuutoksen, sinulla tulee olla voimavaroja ja aikaa sen toteuttamiseksi. Pyri siis pistämään asiat tärkeysjärjestykseen, sano turhille asioille ei ja hae tukea muista ihmisistä. Elämässä saa olla menoa ja meininkiä, mutta haasteiden ei tule ylittää jatkuvasti voimavarojasi.

 

Kun nämä elämäntapamuutoksen kaksi ensiaskelta ovat hoidettu, on sinun helpompaa ja kannattavampaa lähteä rakentamaan omaa polkuasi kohti terveellisiä elämäntapoja.

 
 

Polku kohti terveellisiä elämäntapoja

Jokaisen polku elämäntapamuutoksessa on omanlainen riippuen omista lähtökohdista ja tilanteesta. Käytännön polkusi voisi olla esimerkiksi tällainen:

  • Lisää liikettä arkeen. Jos olet löytänyt oman lempilajisi, pidä siitä kiinni! Jos omaa lajia ei ole vielä löytynyt, kokeile rohkeasti eri liikuntamuotoja. Voit myös valita vain sen helpoimman lajin, kuten työmatkareippailun kävellen tai pyöräillen.
  • Nuku riittävästi. Liikunnan lisääminen itsessään auttaa parantamaan unta (paitsi jos liikut raskaasti myöhään illalla), mutta voit vaikuttaa uneesi myös muilla keinoilla. Malta mennä ajoissa nukkumaan ja jätä työasiat ja älylaitteet sivummalle.
  • Huomioi yksi ateria kerrallaan. Jos et syö aamupalaa, opettele syömään se joka aamu. Opetellessa nestemäinen smoothie uppoaa helpommin kuin ruokaisa munakas. Halutessasi voit huomioida myös välipalan tai minkä tahansa päivän aterioista ensin. Kun valitsemasi ateria on kunnossa, siirry seuraavaan. Lopulta kasassa on koko paletti, josta säännöllinen ateriarytmi rakentuu. Vasta tämän jälkeen voit syventyä kunnolla siihen, mitä lautasesi sisältää. Lisäämällä esimerkiksi kasviksia saat arvokkaita suojaravintoaineita ja pysyt kylläisenä pidempään.
  • Ole joustava! Etene askel askeleelta tavoitettasi kohti ja varaa muutokseen aikaa ja malttia. Elämäntapamuutosta tehdessä on hyvä muistaa myös se, että elämä voi heittää eteesi vaikka minkälaisia haasteita. Älä siis tukeudu suunnitelmaasi liian tiukasti, sillä polkusi kohti muutosta ei tarvitse olla suoraviivainen. Joustavalla asenteella saavutat tavoitteesi varmasti!

 

 

Tällaisilla askeleilla pääset nykytilanteesta onnistuneeseen elämäntapamuutokseen. Askel askeleelta yksi askel kerrallaan.

Niin kuin yllä jo mainittiinkin on tärkeää muistaa, että vaikka suunnitelma olisi hyvä, tiedetään että elämä saattaa välillä heittää vaikka minkä näköistä yllätystä matkan varrelle. Eli siellä voi olla vastoinkäymisiäkin, mutta joustavalla asenteella pääset kyllä silti maaliin!

Jos sinulla on kysyttävää treeniohjelmista tai kurssista, kysythän Facebook-foorumilla.

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marita@maikkimarjaniemi.fi