fbpx

ūüďĖ Sohvin rauhoittava venyttely

Tässä seisaaltaan tehtävässä kehonhuoltotuokiossa venytämme koko kehon lihaksia, keskittyen erityisesti niska-hartiaseudun sekä jalkojen lihaksiin. Tietokoneen ja kännykän äärellä vietetty aika sekä auton ratissa istuminen kuormittaa yläkehon lihaksia vetäen ryhtiä kumaraan. Tämä tuokio lievittää rasittuneita lihaksia tehokkaasti. Teemme venytyksiä myös jalkojen lihaksille, mikä on tärkeää erityisesti istumatyötä tekevälle.

  • Polje jalkoja¬†koukistamalla vuorotellen polvia ja nostamalla kantaa irti lattiasta.
  • Rinnan avaus. Tuo k√§det vartalon sivuille ja avaa kunnolla rintaa. Tuo k√§det takaisin eteen ja py√∂rist√§ selk√§√§. Toista muutamia kertoja ja muista hengitt√§√§.
  • Takareiden venytys. Astu toisen jalan kanta maahan ja tee sen puoleen pient√§ pumppaavaa liikett√§, jotta tunnet venytyksen. Tee sama toiselle puolelle ja toista molemmille viel√§ toinen kierros.
  • Etureiden venytys. Ota sein√§st√§ tukea ja ota kiinni toisen jalan sukasta, jalkater√§st√§, tai siit√§ kohtaa kun tuntuu hyv√§lt√§. Tuo lantiota hieman eteenp√§in ja tunne venytys. Toista toiselle puolelle.
  • Rintalihasten venytys. Tuo olkavarsi taakse yl√§viistoon sein√§√§ vasten niin, ett√§ k√§mmen on kiinni sein√§ss√§. Nojaa hieman k√§teen, jotta tunnet venytyksen. Voit ottaa toisella jalalla askeleen eteen ja nojata jalkaan. K√§yt√§ k√§tt√§ v√§lill√§ vartalon sivulla ja toista sama liike uudestaan, mutta vie k√§si nyt alaviistoon. Toista toiselle k√§delle.
  • Hartioiden ja niskan venytys. Seiso suorassa ja kallista p√§√§t√§ oikealle puolelle. Pid√§ hetki ja kierr√§ varovasti vasemmalle puolelle. K√§√§nn√§ nyt katse kohti kainaloa ja toista sama my√∂s oikealle puolelle. Tuo p√§√§ vasemmalle ja k√§√§nn√§ katse nyt kohti kattoa. Voit tehostaa liikett√§ painamalla k√§dell√§ vastakkaista hartiaa. Toista liike viel√§ oikealle puolelle.
 

Jos sinulla on kysyttävää treeniohjelmista tai kurssista, kysythän Facebook-foorumilla.

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marita@maikkimarjaniemi.fi