fbpx

Black Friday -superale päättyy pian! Toimi heti ja ehdit aleostoksille:

päivää
tuntia
minuuttia
sekuntia

3 x vinkki: Näin karistat kesäkilot helposti ja terveellisesti

Kesään kuuluu usein lomailu, herkuttelu ja arkirutiineista poikkeaminen. Säännöllinen treeni vähenee tai jää ehkä kokonaan pois. Niin ihanaa kuin kesäelämä onkin, joskus kesällä kertyy ylimääräisiä kiloja, jotka haluaa karistaa pois.

Lue tästä blogista kolme vinkkiä, miten karistat ylimääräiset kilot terveellisellä ja helpolla tavalla!

1. Anna projektille aikaa

Painonpudotukseen tarvittava aika riippuu luonnollisesti ei-tarpeellisten kilojen määrästä.

Jos kyseessä on vain kilo tai pari, ne voi sulattaa pois nopeasti jopa alle kuukaudessa. Jos painoa haluaa pudottaa enemmän, kannattaa varata enemmän aikaa.

Sopiva painonpudotustahti on noin puoli kiloa viikossa ja maltillinen energiavaje tarkoittaa maksimissaan 500 kilokalorin vajetta vuorokaudessa. Hyvin suurella energiavajeella pudotetut kilot tulevat taatusti takaisin. 

2. Älä kiellä itseltäsi kaikkea

Jos syö siis huomattavasti vähemmän kuin kuluttaa, paino kyllä putoaa. Siksi rajut pikadieetit ja pussikeittokuurit tuovat selviä tuloksia etenkin aluksi. 

Oikotietä onneen ei kuitenkaan ole, sillä niin sanotun kitudieetin seurauksena lihasmassa vähenee ja aineenvaihdunta laskee eli keho pyrkii mukautumaan nälänhätään.

Kurssilaisen ruokakuva
Älä sorru kitudieettiin. Kuvassa on asiakkaamme Sanjan lounasannos.

Silloin dieetin jälkeen rasvaa varastoituu yhä hanakammin kehoon ja painonhallinta vaikeutuu entisestään.

Parempi tapa toteuttaa painonpudotusta onkin syödä niin paljon kuin mahdollista silti rasvaa polttaen. Siten energiaa riittää arjen puuhailuihin, keho saa tarvitsemansa ravinteet eikä nälkä tai makeanhimo pääse yltymään hallitsemattomaksi.

Sinun ei siis tarvitse kieltää itseltäsi kaikkea ja sinnitellä itsekurin varassa, sillä riittävä ja oikeiden asioiden syöminen vähentää makeanhimoa tai jopa sammuttaa sen kokonaan!

Lue, kuinka Heli pääsi irti lähes puoli vuosisataa kestäneestä suklaakoukusta:

“Olin todella skeptinen onnistumisen suhteen. Olen ollut 45 vuotta Fazerin sinisen addikti. En olisi uskonut että olen ollut näin kauan ikinä ilman sitä. Ja voin jopa kaupassa ohittaa sen ei tee mieli.

Ekat kaksi viikkoa oli taistelua, sen jälkeen helpotti. Olen kokeillut varmaan kaikki dieetit mitä on olemassa. Tämä oli eka kerta kun se kolahti ja loksahti minulla. Ohjeet ovat niin hyvät. 

Nyt osaan jo varioida omia ja paino laskee. En mitannut itseäni, mutta tunnen vaatteista (eron) eikä puuskututa kenkiä jalkaan laittaessa yms monessa muussa. Olisiko 8 kg lähtenyt mutta uskon että turvotusta, nyt varmasti hidastuu kun rasvan pitäisi alkaa kulumaan. Onneksi on kesään vielä aikaa.”

Heli

3. Älä treenaa liikaa (tai välttämättä lainkaan)

Kun innostus pudottaa painoa iskee, usein tekee mieli aloittaa samaan aikaan dieetin kanssa myös kova treeni. Vähäinen määrä ruokaa yhdistettynä kovaan treeniin on erityisen huono yhdistelmä ja usein tällainen kova kuntokuuri lässähtää jo alkumetreillä omaan mahdottomuuteensa.

Liikunta ei ole pakollista painonpudottajalle, vaikka toki hyödyllistä

Pysyvät tulokset vaativat elämäntapamuutosta eli sitä, että terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio olisi ihan normaali ja mieluisa osa arkea. Uusia tapoja sisäistetään parhaiten, kun muutoksia toteutetaan yksi kerrallaan.

Jos liikunta ei vielä kuulu normaaliin arkeen, sitä ei välttämättä kannata aloittaa samaan aikaan uudenlaisen ruokavalion kanssa.

Painonpudotusta tavoiteltaessa onkin parempi keskittyä ensin esimerkiksi vain ruokavalion hiomiseen ja miettiä liikuntaa ja muita elämäntapoja myöhemmin.

Kevenny keittiössä: ruokavalio kiinteytymiseen

Monesti ajatellaan, että jos haluaa pudottaa painoa, täytyy tehdä valtava remontti kaikkiin elämäntapoihin kerralla. Itse kannustan valmennuksissani kuitenkin maltillisiin muutoksiin yksi kerrallaan.

Ja jos yksi pitäisi valita, kannattaa valita rasvaa polttava ruokavalion. Sen nimi on Kevenny keittiössä.

Kitudieetille ei kuitenkaan kannata alkaa, koska nälkäkuurin negatiiviset vaikutukset peittoavat painonpudotuksessa saadut tulokset. Lisäksi nopean dieetin jälkeen kilot tulevat usein takaisin – korkojen kera.

Kevenny keittiössä on 5 viikon valmis ja helposti seurattava ruokavalio keventämiseen. Ruokavaliota noudattamalla painosi putoaa ja vyötärö kaventuu, turvotus vähenee ja pöhöttynyt olo poistuu ja olostasi tulee kevyt ja energinen.

Verensokerisi tasoittuu ja huomaat, että mielitekosi herkkujen perään vähenevät. Ateriarytmisi säännöllistyy, mikä voi parantaa myös unenlaatua.

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta