Kuulutko siihen porukkaan, joka nauttii ryhmäliikunnasta, jooga- tai tanssitunneista, tai muusta ohjatusta liikunnasta? Tykkäätkö mennä salille tekemään treenin, mutta kun salille ei pääse, treenaaminen kotona tuntuu hieman nihkeältä ajatukselta?

Kotona ei ole oikein tilaa, matto pitäisi kääriä alta pois tai huonekaluja siirtää, lapset tai perheenjäsenet saattavat häiritä, pelottaa kolhia parkettilattiaa painoilla… sitä paitsi kotona tulee aina keskeytyksiä, kun puhelin soi tai joku vaatii jotakin.

Treenikassia ei tarvitse pakata, kun treeni tapahtuu kotona

Et ole ainoa, joka tuskailee näiden ajatusten kanssa. Poikkeustila loppuu aikanaan, mutta siihen saakka on hyvä pitää tavalla tai toisella kiinni säännöllisestä liikunnasta. Monipuolisuuden vuoksi treenikalenterissa on hyvä olla myös lihaskuntotreeniä, joten pelkkä lenkkeily ei oikein riitä.

Napsi vinkit, kuinka löydät treenimotivaation kotona tai ulkona!

1. Aikatauluta treeni kuin tärkeä työtapaaminen

Kotitreenin lisäksi myös lenkkeily onnistuu yhä ja moni innostuukin nyt aloittamaan juoksuharrastuksen. Entä jos on aiemminkin yrittänyt alkaa juosta, mutta aina ne lenkit vaan jää? Mitä tehdä?

Juoksuvalmentaja Tiia Törrö suosittelee laittamaan lenkit kalenteriin, aivan kuten kaikki muutkin tärkeät menot. Silloin lenkitkin ovat kalenterin viikkorytmissä olemassa. Jos arkesi on täyttä, laita jo edellisenä päivänä lenkkivaatteet valmiiksi lenkkipäivän sääennusteen mukaisesti. Näin lenkille on helppo lähteä, kun kaikki tarvittava on jo katsottu valmiiksi.

Treenimotivaatiota lisää treenien merkitseminen kalenteriin muiden tärkeiden menojen sekaan

Jos haluat tehdä kotona esimerkiksi lihaskuntotreeniä, aikatauluta nekin kalenteriin sopiviin kohtiin. Mikäli teet etätöitä kotona, lyhyt treeni mahtuu hyvin vaikkapa lounastauolle. Lounaslenkki voi olla virkistävä poikkeus, mikäli normaalissa arjessa päiväsaikaan treenaaminen ei ole mahdollista.

Toinen keino madaltaa kynnystä lenkille lähtöön on lähteä sinne töiden jälkeen tai heti aamulla. Ei muuta kuin ne valmiiksi esille laitetut lenkkikamppeet päälle ja ulos! Lyhyillä lenkeillä ei tarvita sen kummempia ruokatarkkauksia, joten esimerkiksi leipä tai puolikas banaani riittää lenkkiä edeltäväksi nopeaksi välipalaksi.

Jos haluat lisätä kalenteriisi helpon, mutta toimivan ja tehokkaan treenin maanantaina 20.4. klo 18-19, kannattaa tutustua liikunnanohjaaja Sohvin tehokkaaseen live-treeniin! Live-treenissä harjoitellaan koko kropan lihaskuntoa. Treeniliikkeet ovat helppoja ja yksinkertaisia, joten tämä live-treenin sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin kuntoilijalle.

>> Klikkaa ja tule mukaan live-treeniin ma 20.4. klo 18-19

2. Kokeile treenata eri vuorokaudenaikoina

Jos normaaliolosuhteissa olet tottunut käymään suoraan töiden jälkeen salilla, sama vuorokaudenaika ei välttämättä toimi kotioloissa. Aamutreeni voi toimia hyvin etenkin silloin, jos treenin aloittaminen tuntuu nihkeältä.

Eräs asiakkaamme vinkkaa näin: “Mulla on nyt auttanu kun on karanteeni päällä, että aloitan aamun noilla aamujumpilla. Ei tarvi ajatella erikseen mihin kohtaan päivää sen ajoittaa eikä oo aikaa vetkutella itseään ajatuksesta irti.”

Toinen kotitreeniasiakkaamme suosii myös aamutreeniä: “Miule 10 minuutin aamujumpat oli tie säännölliseen kotitreeniin, tein jumpan aina heti herätessä, 10 min just sopiva aika ja treenit sopivan rentoja tehä puolnukuksissakin… Kuukauden ku noita teki ni alko olla matala kynnys tehä pidempiäkin treenejä.”

Aamutreeni pelastaa myös silloin, jos kotona on hulinaa ja ainoa rauhallinen hetki päivästä on aamu, kun muut vielä nukkuvat.

3. Hyödynnä kodin neliöt kekseliäästi

Treeni on paljon hankalampi aloittaa, jos ensin pitää käyttää aikaa jumppatilan raivaamiseen. Jos olohuone on aina kuin pommin jäljiltä, sopiva treenitila voi löytyä muualtakin. Toki myös kuntosalille tai ohjatulle tunnille kulkemiseen menee aikaa, joten usein kotona treenaaminen käy loppupeleissä kuitenkin nopeammin. Sopivan treenitilan löytäminen voi vaatia hieman kekseliäisyyttä, mutta se kannattaa!

Asiakkaamme vinkkaa hyödyntämään parvekkeen treenitilana: “Löytyykö parveketta?😊 Me muutettiin muutama kuukausi sitten rivarista kerrostaloon ja parvekkeesta tulee mun treenipaikka kotona 🤗”

Olohuone on suosittu, mutta ei ainoa paikka kotitreenille

Toinen asiakas kertoo näin: “Yksi mun kotitreeni-idoleista jumppaa siinä tilassa, mikä on hänen sänkynsä vieressä. Eli sen verran tilaa että pystyy kääntymään ja mennä makuulle. Se on hänen salinsa, laittaa jumppavaatteet valmiiksi aamua varten ja tekee ensimmäisenä aamulla jumppansa. Tämä sopii hänelle ja korvaavia liikkeitä löytyy. Alku on aina opettelua, vaatii kokeilua, että löytää sen paikan missä saa sen oman treenin kulkeen niin kuin haluaa. Kanssaihmiset oppii myös kun näytät että teet tätä kotona, he kyllä antaa sulle sen tilan ja ajan. Treenaaminen sujuu kotona kun sen mieltää olevan yhtä kotihomma siinä missä suihkussa käyntikin. Mulla on jumpat tulostettu kansioon, sieltä valitsen liikkeet ja alan tekemään miltä itsestä tuntuu. Mä jumppaan keskellä olohuoneetta tai eteisessä ja jos jotakuta häiritsee nii menköön muualle 😀 oon jumpannu myös kylppärissäkin 😁 Ja yks aika klassinen ratkaisu alottamisen ongelmaan “Just do it””

Live-treeni Facebookissa ma 20.4.

Jos treeni on merkattu kalenteriin, se tulee varmasti tehtyä! Vai oletko koskaan varannut jumppatunnin esimerkiksi kuntosalilta ja jättänyt menemättä ihan vaan, koska tuntui olevan parempaa tekemistä? Harvemmin näin käy, sillä kun ilmoittautuu mukaan tunnille, on sitoutunut myös menemään treeniin.

Live-treeniin ilmoittautumalla treeni tulee helpommin tehdyksi

Siksi tarjoamme sinulle mahdollisuutta sitoutua treenituntiin livenä! Tiimimme liikunnanohjaaja Sohvi vetää netissä live-treenin maanantaina 20.4. klo 18-19.

>> Klikkaa ja ilmoittaudu treeniin viimeistään ma 20.4. klo 17.30 – pääset mukaan 100 % tyytyväisyystakuulla

Live-treeni on reaaliajassa tapahtuma treenitunti. Se järjestetään suljetussa Facebook-ryhmässä. Tarvitset siis Facebook-käyttäjätilin osallistuaksesi treeniin. Saat kutsun ryhmään maanantaina ennen kuin treeeni alkaa.

Laitat siis vain videon pyörimään ja jumppaat ihanan liikunnanohjaaja Sohvin mukana! Helpot treeniliikkeeet tehdään kehonpainolla, joten et tarvitse mitään välineitä.

Sitoudu parantamaan hyvinvointiasi ja tule mukaan live-treeniin ma 20.4. klo 18-19. Pääset mukaan huippuedulliseen hintaan ja treenillä on myös 100 % tyytyväisyystakuu!

Jos haluat lisätä kalenteriisi helpon, mutta toimivan ja tehokkaan treenin maanantaina 20.4. klo 18-19, tule mukaan liikunnanohjaaja Sohvin tehokkaaseen live-treeniin! Live-treenissä harjoitellaan koko kropan lihaskuntoa. Treeniliikkeet ovat helppoja ja yksinkertaisia, joten tämä live-treenin sopii niin aloittelijalle kuin kokenemmallekin kuntoilijalle.

Live-treenitunnin hinta on huippuedullinen ja pääset mukaan 100 % tyytyväisyystakuulla!

>> Klikkaa ja ilmoittaudu treeniin viimeistään ma 20.4. klo 17.30.


Leave a Reply

Your email address will not be published.