Kesäkuntoon kesäksi 2019, kiinteytyminen. Saako enää vuonna 2019 haluta kesäkuntoon ja mitä kesäkunto edes tarkoittaa?

Monille kesäkunto tarkoittaa parin omasta mielestään ylimääräisen kilon karistamista, jotta kesällä olisi kevyempi ja miellyttävämpi olla kesävaatteissa ja bikineissä. Viileinä vuodenaikoina vartalo on piilossa vaatteiden alla, mutta kesää kohti monilla tekee mieli kutistaa vatsamakkaroita. Kesällä on usein myös paljon juhlia, joissa on luonnollista haluta tuntea olonsa mahdollisimman hyväksi.

Vatsamakkarat tai paino eivät tietenkään määrittele kauneutta ja jokainen vartalo on arvokas juuri sellaisena kuin se on. Olemme aiemmin kirjoittaneet kehopositiivisuudesta ja vartalonmuokkauksesta täällä. Jotkut voivat kuitenkin haluta kiinteämpään kesäkuntoon, eikä siinäkään ole mitään väärää.

Kaikkien ei toki tarvitse tavoitella samoja asioita, kun elämäntilanteet ja arvostuksen kohteet ovat niin erilaisia. Jos tehokas kiinteytys kesän korvilla kuitenkin kiinnostaa, lue, kuinka sen voi tehdä terveellisesti sekä kehon että mielen hyvinvointia kunnioittaen!

Kesäkuntoon kiinteytyminen: miksi ja ketä varten?

Ennen kuin aloitat kiinteytys- tai muun kehonmuokkaamisprojektin, Maikki kehottaa miettimään hetken, miksi haluat kiinteytyä. Monilla on ajatus, että olisi ihan kiva vähän hoikistua. Mieti syvemmin miksi, ja määrittele tavoite tarkasti: haluatko mahtua johonkin tiettyyn mekkoon? Haluatko tuntea olosi itsevarmaksi? Tavoitteesi on hyvä olla liitoksissa sinun omiin arvoihisi, eikä jonkun toisen.

Maikki kannustaa tavoittelemaan mahdollisimman hyviä ja pitkäaikaisia tuloksia, jotka edistävät hyvinvointia. Vaikka haluaisit vain pudottaa pari kiloa kesää varten, ei pidä missään nimessä rääkätä kehoa ja sabotoida samalla omaa henkistä hyvinvointia. Tuskin haluat olla nälkäinen, pahantuulinen ja vahingossa laihduttaa pois arvokasta lihasmassaa!


 Kesäkuntoon pyrkiessä ei pidä missään nimessä rääkätä kehoa ja sabotoida samalla omaa henkistä hyvinvointia, vaan toteuttaa projektia omaa kehoa ja mieltä arvostaen

Miksi-kysymyksen miettimiseen liittyy ilmiö, jossa saatamme tavoitella erilaisia asioita ulkoisten paineiden vuoksi. Ehkä joku muu haluaa, että olisit hoikempi? Onko joku sanonut, että sinun pitäisi olla urheilullisempi?

Maikin mukaan tutkimukset osoittavat, että jos teet muutoksia ulkoisista syistä, se heikentää motivaatiota ja tulokset eivät ole kovin pysyviä. Jos joku muu käskee laihtumaan, mutta sinua itseäsi ei kiinnosta, kilot eivät todennäköisesti tipu. Tai jos ne sattuvat tippumaan kesäkuntoon pyrkiessä, niin ne hiipivät pian takaisin.

Ulkonäkö on hyväksyttävä kuntoilumotiivi muiden joukossa

Ei kannata säikähtää, jos oma tavoitteesi on yksinkertaisesti olla timmimpi, etkä ole ainakaan tällä hetkellä kiinnostunut muista kuin ulkonäköön liittyvistä syistä. Ulkonäön vuoksi kuntoilu on sekin aivan ok ja sallittu motiivi. Maikin mukaan se ei kuitenkaan voi olla ainoa motiivi, sillä silloin ei välttämättä huomioida hyvinvointia ja terveyttä tarpeeksi ja saatetaan ottaa käyttöön epäterveellisiä keinoja, kuten ylenpalttista liikuntaa tai kitudieettejä.

Maikki kertoo olevan normaalia, että kuntoilumotiivit muuttuvat elämäntilanteiden ja iän myötä. Esimerkiksi viisikymppinen hyvinvointia ja toimintakykyä arvostava kuntoilija voi olla hyvinkin kiitollinen parikymppiselle itselleen siitä, että innostui aikanaan kuntosaliharjoittelusta pääosin ulkonäkömotiivien vuoksi. Olen itse vähän vajaa kolmekymppinen, mutta huomannut jo suuria muutoksia omissa kuntoilumotiiveissani.

Tärkeintä siis on, että innostus kuntoiluun, terveellisesti syömiseen tai muu kropan suorituskykyyn ja ulkonäköön vaikuttavaan aktiviteettiin lähtee sinusta itsestäsi. Älä laihduta tai jumppaa vain siksi, että kaveri tai puoliso käskee!

Kannattaa myös muistaa yksi hyvä Maikin tunnuslause: ”Elä oo itelles mulukku”. Tämä tarkoittaa itsemyötätuntoista suhtautumista oman kehon muokkaukseen, sekä oman kropan ja terveyden arvostamista – ei rääkkäämistä ja näännyttämistä.

Miten kiinteytyminen tapahtuu hyvinvointia kunnioittaen?

Tehokas kiinteytyminen ei siis tarkoita kitudieettiä, tiettyjen ravintoaineiden laittamista pannaan ja valtavaa määrää liikuntaa. Järkevään kiinteytymisprojektiin voi kuulua hiilihydraattien syklitys aktiivisuuden mukaan, jolloin hiilihydraattien määrä vaihtelee päivän aktiivisuuden mukaan. Kiinteytymistä edistää myös sopiva energiavaje, aineenvaihduntaa nostavat treenit, sekä lihaskunnon säästö tai jopa sen kasvatus.


Järkevään keinoon päästä kesäkuntoon voi kuulua hiilihydraattien syklitys päivän aktiivisuuden mukaan

Kiinteytymisellä haetaan useimmiten sitä, että omasta kehosta olisi helpompaa pitää ja sen ulkonäkö miellyttäisi itseä enemmän. Voimme kuitenkin opetella tykkäämään omasta kehosta myös monilla muilla tavoilla.

Tunnetko joskus itsesi erityisen hyväksi ja hehkuvaksi onnistuneen treenin jälkeen? Ei ihme! Pelkkä liikunta jo itsessään luo positiivisempaa kehonkuvaa, sillä se tuo hyvää oloa, aikaansaa onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa käsitystä siitä, että pystyt vaikka mihin.

Tehokiinteytys kuukaudessa -kurssilla keskitytään tehokkaaseen treeniin ja strategiseen ruokavalioon, mutta siinä käsitellään myös paljon kehon arvostamista muunakin kuin ulkönäköelementtinä. Tämä on Maikin mukaan tärkeää, sillä kiinteytyminen voi olla monelle tapa opetella pitämään kehostaan enemmän, ja siihen on toki muitakin – parempiakin – tapoja kuin kehon muuttaminen.

Lihaskunnosta, terveellisistä elämäntavoista ja kehonkoostumuksesta on hyvä pitää kiinni ympäri vuoden – siksi seuraavaksi kuvailtava valmennus on suunnattu sellaisille henkilöille, joilla nämä perusjutut ovat jo pääosin hanskassa ja jotka haluavat tehostaa rasvanpolttoa. Elämäntapamuutokseen sopivat paremmin muut kurssit, joista voit kysyä meiltä erikseen.

Opi tehokkaan kiinteytymisen salat: Tehokiinteytys kuukaudessa -valmennus

Tehokiinteytys kuukaudessa on valmennus, jonka avulla voit asettaa itsellesi kunnianhimoisia kiinteytymis- ja rasvanpolttotavoitteita. Valmennuksessa saat tehokkaat treeniohjelmat kuntosalille sekä kotiin. Kotitreenit soveltuvat kiireisiin päiviin, jolloin et pääse tai ehdi salille, tai jos haluat treenata vaikkapa laiturin nokassa.

Saliohjelmassa treenataan koko kroppa kerralla, jotta saadaan tehostettua aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa sekä lihakset saavat kuormitusta usein.

Ilmoittautuminen valmennukseen päättyy sunnuntaina 28.4. joten toimi nopeasti jos haluat mukaan mahtavaan porukkaan!

Tule mukaan Tehokiinteytys kuukaudessa -valmennukseen (ilmoittautuminen päättyy su 28.4.)

Lisäksi saat tarkan, mutta joustavan ruokavalio-ohjeistuksen, jonka avulla koostat itsellesi rasvaa polttavan ruokavalion. Ruokavaliossa koostat itsellesi palapelin tyylisesti ateriat siten, että ne sopivat mieltymyksiisi. Ruokavalio joustaa siis helposti esimerkiksi erikoisruokavalioiden suhteen.

Valmennuksen ruokavaliossa hyödynnetään hiilihydraattien jaksottelua, joka on tehokas tapa aktivoida aineenvaihduntaa ja pitää se aktiivisena myös rasvanpolton aikana. Treenipäivinä syödään kohtalaisesti hiilihydraatteja ja pidetään rasvan määrä maltillisena. Lepopäivinä taas hiilihydraattien määrä on tarkoituksella hyvin alhainen. Kerran viikossa tehdään pienimuotoinen hiilihydraattitankkaus, jolloin syödään ekstra-annos hiilihydraattipitoista ruokaa.

Tehokiinteytys kuukaudessa -valmennuksessa treenipäivinä syödään kohtalaisesti hiilihydraatteja, lepopäivinä hiilihydraattien määrä on alhainen

Klikkaa ja tule mukaan Tehokiinteytys kuukaudessa –valmennukseen

Koska haluan, että saat pysyviä tuloksia, saat myös ohjeet siihen, miten siirryt tämän tehokuukauden jälkeen ylläpitovaiheeseen. Normaaliin ruokavalioon ja treenirytmiin palataan portaittain, jotta et menetä valmennuksen aikana saavutettuja tuloksia.

Valmennus alkaa maanantaina 29.4. ja ilmoittautuminen PÄÄTTYY sunnuntaina 28.4. Sinulla on siis vain muutama päivä aikaa tulla mukaan, joten kannattaa toimia nopeasti.

Tule tästä mukaan valmennukseen (ilmoittautuminen PÄÄTTYY su 28.4.)

    4 replies to "Miten pääset kesäkuntoon nopeasti, mutta terveellisesti (ja saako siitä puhua)"

    • Laura T.

      Kiitos tämän uuden kurssin rehellisestä kuvauksesta. Siitä kenelle se sopii, kenelle ei. Arvostan! Itseä houkuttaisin osallistua, mutta luulen, että yritän tehdä ensin 30pvn ruokavalion kurssin ja opetella syömäään oikein. Ostin tämän jo talvella, mutta nyt vasta on oikea hetki aloittaa. Toivottavasti pystyn pysymään siinä, Joten josko sitten kesällä myöhemmin ostaisin tämän tehokiinteytyskurssin, kun töiden puolesta on enemmän jaksamista panostaa. En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta vastaatte mikäli vastaatte, eli millä kurssilla olisi mahdollisuus saada hyvä ryhti? Keskivartalostahan se pitkälti taitaa olla kiinni. Ryhtini on äärimmäisen huono ja vatsan ympärillä on turha vararengas. Haluaisin jumpata lihakset, jotka kannattelevat kroppaani ilman, että joudun miettimään onko ryhtini hyvä vai huono. Vatsakin pienenisi kuin itsestään. Ja voimakas yläkroppa muutenkin olisi plussaa. Eli mikä kurssi sopisi? Kiitos vielä yleisesti kursseista joita teette. Maikki on ihana aitoudellaan, iloisuudellaan ja kannustavalla armollisuudella!

      • Marita

        Moi Laura ja kiitos kommentista!

        Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta käydä ensin 30 päivän ruokavalio -kurssi ja sen jälkeen hyödyntää mukaan tarttuneita asioita vaikka koko loppuelämä. 🙂

        Kyllä saa kysyä täällä blogin kommenttiboksissakin, sekä aina nettisivujemme chatissa, sähköpostilla ja Facebookin messengerissä! Onko maksuton Litteä vatsa -kurssi sinulle tuttu? Löydät sen täältä: https://www.maikkimarjaniemi.fi/littea-vatsa/

        Lisäksi meiltä löytyy maksuton kurssi nimeltä Tehokkaat vatsatreenit: https://www.maikkimarjaniemi.fi/tehokkaat-vatsatreenit/

        Näillä kahdella kurssilla onkin jo hurjasti asiaa liittyen mm. sisäiseen korsettiin, joka tukee keskivartaloa. Lisäksi meiltä löytyy monipuolisia saliohjelmia moneen lähtöön, laita minulle vaikka sähköpostia marita@maikkimarjaniemi.fi niin kerron lisää. Ei mene liian pitkäksi tämä kommentti 🙂

        Hauskaa vapunaikaa! T. Marita / asiakaspalvelu- ja yhteisövastaava

    • Anja H.

      Mukana

      • Marita

        Antoisaa valmennusta! 🙂

        T. Marita / asiakaspalvelu- ja yhteisövastaava

Leave a Reply

Your email address will not be published.