Kuinka selvitä juhlakaudesta pöhöttymättä

Joulu lähestyy ja ihana juhlakausi on alkanut! Kalenteriin saattaa tupsahtaa vaikka minkälaisia pikkujouluja ja kissanristiäisiä, ja herkut vyöryvät päälle joka kahvihuoneen ovella.

Harrastuksissa ja kavereillakin juhlakauden herkkuihin törmää väistämättä, sillä ovathan kauniit konvehdit myös sisustuselementti! Miten ihmeessä juhlakaudesta voisi siis selvitä ilman övereiden vetämistä tai tukalaa pöhötystä?

Ennakoi

Ennen juhliin lähtöä, mieti millä tavalla olisi hyvä syödä, jotta ehdit seurustella juhlien aikana muidenkin kuin herkkukulhojen kanssa. Jos juhlissa tarjotaan pääruoka, voit syödä kotona hieman kevyemmin. Mikäli ruuan saa koota itse buffetista, keskity koostamaan annos riittävästä määrästä proteiinia ja kasviksia, jotta nälkä pysyy kauemmin loitolla.

Nauti ruuasta hitaasti ja tietoisesti, maistele rauhassa!

Jos juhlissa on pääruuan sijaan tarjolla pientä naposteltavaa ja herkkuja, syö proteiini- ja kasvispitoinen ruoka ennen lähtöä. Näin et tule napostelleeksi turhan paljon juhlien aikana, etkä syö herkkuja nälkääsi.

Muista kohtuus

Jos juot alkoholia, on hyvä muistaa juoda lasi vettä jokaista alkoholiannosta kohden. Vaihda juomaksi kokonaan vesi, vissy tai muu virvoke viimeistään puolen yön aikaan. Seuraavan päivän olotiloja voi kohtuullistaa myös sopimalla päivälle ennakkoon jotakin kivaa menoa. Jos taas olet päättänyt ennen juhlia olla nauttimatta alkoholia, kehtaa sanoa ei! Älä myöskään yllytä kavereitasi juomaan, sillä painostaminen ei tunnu kenestäkään kivalta.

Alkoholin lisäksi myös herkkuövereitä voi ennaltaehkäistä. Sen sijaan, että napostelet herkkuja valtavat määrät ohimennen, kannattaa avuksi ottaa pieni lautanen. Kasatessa herkut lautaselle, näet konkreettisesti, kuinka paljon syöt. Usein lautasen avulla syömistahti voi hidastua ja keskityt paremmin huomaamaan, mitä ylipäätään syöt. Tietoisuus on herkkujen syönnissä maltin lisäksi valtti, jotta käsi ei käy karkkikulhossa automaatiolla, vaan voit pysähtyä nautiskelemaan!

Nauti

Jos olet kerran päättänyt lähteä juhliin tai ottaa kaverilla kyläillessä hieman herkkuja, niin rentoudu ja nauti! Älä anna itsellesi lupaa övereihin, mutta huomaa myös, ettet soimaa itseäsi jo alkumetreillä. Jos mietit jokaisen suupalan yhteydessä, ettet saisi syödä, menee koko touhu harakoille. Älä myöskään vähennä varsinaisen ruuan määrää, jotta voisit kompensoida herkkujen syömistä. Nälkäisenä kohtuudessa on melkein mahdoton pysyä.

Muista keskittyä olennaiseen, eli muiden kanssa seurusteluun, kiinnostaviin juttutuokioihin ja hauskanpitoon. Tärkeintä on löytää tasapaino juhlan viettoon, jotta hampaiden kiristelyn sijaan saat virtaa ja iloisen mielen!

Jos makeanhimo vaivaa voit tilata ilmaisen minikurssin Eroon makeanhimosta.

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Proteiinirahka sopii satunnaiseen käyttöön
Ruokavinkit

Proteiinirahka ja -patukka: haittaa vai hyötyä?

Proteiinirahka, proteiinipatukka, proteiinivanukas… Kaupoissa riittää erittäin runsaasti valinnanvaraa erilaisiin proteiinituotteisiin. Onko maustettu proteiinirahka tai -patukka terveellinen vaihtoehto välipalaksi? Entä sopivatko ne säännölliseen käyttöön? Lue tästä

Hienoa!

Jätä sähköpostisi, paina nappia ja lähetän -40 % kupongin sinulle

Liittymällä uutiskirjeemme tilaajaksi, saat ensimmäisen ostoksesi edullisemmin

Uutiskirjeen tilaamalla sallit maikkimarjaniemi.fi:n lähettää sinulle viestejä ja vahvistat lukeneesi ja hyväksyvän tietosuojaselosteen.

40 % ALE (1)

Haluatko 40 % alennuksen ensimmäiseen ostokseesi?

Kiitos!

Tarkista sähköpostisi ja löydät alekoodin sieltä.

Jos viestiä ei jostain syystä löydy, tarkista myös roskapostisi.