Venyttely – miksi, miten, milloin?

Onko venyttely vain mummoille? Tarvitaanko venyttelyä, jos treenaa ja arkiliikkuu?

Venyttely ja kehonhuolto ovat tällä hetkellä IN, ja hyvä niin, sillä Maikin mukaan ne ovat tärkeitä jokaiselle meistä. Arkemme on usein hyvin passiivista tai liikkeen kannalta yksipuolista. UKK Instituutin asiantuntijan mukaan säännöllinen staattinen venyttely parantaa suorituskykyä.

Minua motivoi venyttelemään yksinkertaisesti se, että laiminlyömällä sen muutun kankeaksi. Rautakangen jäykkänä en pysty pitämään yllä hyviä työasentoja ja tästä aiheutuu kipuja ympäri kehoa.

Myös palautuminen treeneistä on selvästi hitaampaa, jos dynaamiset lämmittelyt tai palauttavat venyttelyt jättää väliin. Tämä korostuu varsinkin silloin, jos junttaan yksipuolisia liikkeitä tai harrastan monotonista lajia, kuten juoksua!

Viime viikolla olin sairaana ja jouduin makaamaan ja istumaan viikon putkeen. Alaselkähän siinä teki kuolemaa.

Osteopaatti Kari Suomalaisen sanoin, liike on ruokaa ja liikunta on lisäravinne. Tämä metafora tarkoittaa sitä, että liike on ruokaa soluille. Miten erilaisissa asennoissa ollaan, miten paljon liikutaan ja kävellään, millä tavalla kannetaan asioita ja muut pieniltä asioilta tuntuvat teot vaikuttavat Karin mukaan paljon.

Liikkeessä solut saavat happea, uusiutuvat ja elävät paremmin kuin silloin, jos et anna niille stimulaatiota arkiliikkeen kautta. Venyttely ja kehonhuolto ovat oiva tapa saada kirjaimellisesti liikettä niveliin.

 

Kehonhuollon ja venyttelyn hyödyt

”Pitäisi venytellä, mutta kun ei jaksa!”
”Mitä ne venyttelyn hyödyt oikeastaan ovatkaan?”

Osteopaatin mukaan venyttely ja kehonhuolto on hyvin tärkeää, mutta termiä ei kannata ajatella itselleen työläänä ja aikaa vievänä projektina. Karin mukaan arjessa voi tehdä luonnollisesti tavallisia asioita, jotka ovat kehonhuoltoa.

– Istumatyöntekijöillä on usein selän kanssa ongelmia, jotka ilmenevät paineen tunteena, kiristyksenä, jäykkyytenä tai jopa kipuna selässä. Nämä tuntuvat epämukavalta istuessa, mutta myös ylösnoustessa selkää suoristaessa. Yksi ratkaisu voi olla helppo ja nopea selän venyttely ja taukojumppa, osteopaatti Kari Suomalainen kertoo.

Katso videolta Karin venyttelyohje, jolla saat selkään mukavaa venytystä ja paineen tunnetta helpotettua.

Venyttely lisää notkeutta.

Osteopaatin mukaan venyttely ja kehonhuolto on hyvin tärkeää.

Jos esimerkiksi työskentelet läppärillä, niin mene sen kanssa välillä istumaan lattialle ja muutenkin vaihtele asentoa. Metsäpoluilla kävely on sekin kehonhuoltoa, sillä se rauhoittaa mieltä ja kävely tarjoaa sopivaa rauhallista liikettä.

UKK Instituutin mukaan venyttelyn hyötyjä ovat esimerkiksi notkeuden ylläpito ja parantaminen. Nivelten liikkuvuus lisääntyy jo muutaman viikon harjoittelulla.

– Kehonhuollossa pyrimme vaikuttamaan erityisesti kehonhallintaan, liikkuvuuteen, kehon symmetriaan ja tasapainoon. Ne ovat usein kehon hyvinvoinnin kannalta tärkeämpiä asioita, kuin venyvyys. Kehonhuolto voi venyttelyn lisäksi olla myös dynaamista liikettä, osteopaatti Kari Suomalainen kertoo.

Staattiset venyttelyt eivät kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto notkeuden lisäämiseen. Myös kaikki suurella liikelaajuudella tehtävät harjoitteet parantavat notkeutta. Esimerkkejä tällaisista lajeista ovat jooga, tanssi ja laajan liikeradan lihaskestävyysharjoittelu.

Maikki suosii kaikilla kursseillaan dynaamisia lämmittelyjä yhdistettynä laajan liikeradan lihaskuntotreeniin. Toisin sanoen saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla, jos käyt salilla treenaamassa Maikin ohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi Peppupaja-valmennuksessa treenataan koko kroppaa lisäten sekä liikkuvuutta että lihasmassaa.

Venyttelyn hyödyt eivät ole pelkästään fyysisiä, vaan myös henkisiä. Venyttely vähentää tutkitusti stressiä, ja sen parissa on hyvä myös tietoisesti rauhoittua ja palautua arjen kiireistä.

Stressi voi kuitenkin aiheuttaa myös fyysisiä vaivoja. Monelle tuttu ongelma on esimerkiksi hampaiden narskuttelu ja pureminen yhteen, joka voi aiheuttaa esimerkiksi päänsärkyjä sekä niska-hartiaseudun kipeytymistä.

Aina hampaiden puremista yhteen ei edes huomaa, ennen kuin siitä aiheutuu muita oireita. Vaivasta voi kuitenkin päästä eroon. Katso videolta osteopaatti Karin vinkki hampaiden kiristelyyn!

 

Puretko hampaita yhteen, narskutteletko?

Puretko hampaita yhteen, narskutteletko? Hammaskiskot ovat hyvä apu, mutta tavasta voi myös opetella pois. Osteopaatti Kari Suomalainen, Osteon.fi, näyttää miten:

Julkaissut Maikki Marjaniemi PT Keskiviikko 15. elokuu 2018

Päivittäinen venyttely – kuinka paljon sitä pitäisi tehdä?

Venyttelystä hyötyvät kaikki – niin sohvaperunat kuin aktiiviliikkujatkin. Osteopaatti Kari Suomalaisen mukaan pieniä kehonhuoltoliikkeitä kannattaa tehdä päivittäin muutama minuutti, esimerkiksi kotona ja työpaikalla. Päivittäinen venyttely on hyödyllistä koko kropalle.

Kuten todettua, liikkuvuutta parantavat myös dynaamiset lämmittelyt ja täyden liikeradan harjoitteet, kuten täyden liikeradan askelkyykky. Jos et tiedä, mitä dynaamiset lämmittelyt käsitteenä tarkoittavat, tsekkaa tämä dynaamiset lämmittelyt -video.

Mikäli työskentelet esimerkiksi tietokoneen ääressä, voit kärsiä monelle tutusta niska-hartiaseudun jumista. Päivittäinen venyttely ja aktiivinen liike auttaa myös tähän vaivaan.

Katso videolta Karin päivittäinen venyttely- ja kehonhuolto-ohje niska-hartiajumiin.

Venyttelyohjeet päivittäiseen kehonhuoltoon

Hyvät ja selkeät venyttelyohjeet ovat olennainen osa päivittäistä kehonhuoltoa.

Palauttavat venyttelyt –kurssin valmentaja, osteopaatti Kari Suomalainen Osteonista keskittyy työssään erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön hoitoon, mutta muistuttaa, että ihminen on aina kokonaisuus.

Kari puhuu myös arkisen ja jokapäiväisen kehonhuollon puolesta. 5-10 minuuttia päivässä voi jo riittää esimerkiksi niska-hartiajumin hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Kari ja Maikki ovat yhdessä tehneet Palauttavat venyttelyt –verkkokurssin, joka opastaa kädestä pitäen päivittäiseen kehonhuoltoon. Kurssilta saat venyttelyohjeet helppoina ohjevideoina, runsaasti kehonhuoltovinkkejä sekä pääset kuulemaan Karin ajatuksia kehon hyvinvoinnista videohaastatteluiden muodossa.

Kurssin tarkoitus on parantaa kehonhallintaa, liikkuvuutta, kehon symmetriaa ja tasapainoa. Ne ovat Kari  Suomalaisen mukaan kehon hyvinvoinnin kannalta tärkeämpiä asioita kuin varsinainen venyvyys.

Palauttavat venyttelyt –kurssilta saat mm. helpot venyttelyohjeet, harjoituksia kehon liikkuvuuden parantamiseen ja ohjeet lonkankoukistajien kireyden helpottamiseen. Kehonhuolto-osiossa keskitytään mm. istumatyössä jumiutuneiden lihaksien hoitoon, ryhdin parantamiseen ja hengityksen vapauttamiseen.

Venyttely auttaa poistamaan jumeja.

5-10 minuutin venyttely päivässä voi riittää esimerkiksi niska-hartiajumin hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Kurssille osallistuminen ei vaadi aiempaa liikuntataustaa, ja venyttelyohjeista ja kehonhuoltoharjoituksista hyötyvät niin rapakuntoiset sohvaperunat kuin lajilleen tukea hakevat urheilijatkin. Venyttelyohjeilla ja muilla täsmäliikkeillä voidaan ehkäistä myös erilaisia kehon kiputiloja, esimerkiksi juoksuharrastuksessa syntyneitä vaivoja tai istumatyössä syntyneitä jumeja.

– Lantio voi juoksijoilla alkaa vatkaamaan sivusuuntaan juostessa. Tämä voi altistaa juoksijan polvivaivoille tai alaselän kipeytymiselle, osteopaatti Kari Suomalainen kertoo.

Katso videolta liikevinkki juoksijoille.

Kurssi sopii mainiosti myös stressaantuneille, jotka haluavat rauhoittavaa ja arjen kuormituksesta palauttavaa liikettä. Stressi aiheuttaa yleisesti esimerkiksi niska-hartiajumeja sekä hampaiden kiristelyä. Myös näihin ongelmiin saat kurssilta täsmähoitoa!

Tutustu siis Palauttavat venyttelyt –kurssiin täällä, jos venyttely on päässyt jäämään taka-alalle. Kurssilta saat hyvät venyttelyohjeet ja opit huoltamaan kehoasi kokonaisvaltaisesti.

”Tehtyäni kurssin harjoituksia, vasemman lonkan ja pakaran seudun sitkeät kivut löysäsivät tuntuvasti jo yhdellä harjoituskerralla. Hassua, että itseään voi kuntouttaa makaamalla! Nämä jää käyttöön varmasti.”

– Janna, 38, tyytyväinen Palauttavat venyttelyt –kurssin asiakas

Leave A Response

* Denotes Required Field