Miten muodostat hyvät aamurutiinit? Miten aloitat päivän virkeästi ja teet koko päivästä energisemmän?

Vuoden pimein aika alkaa olla käsillä ja arki tuntuu kuin tervassa tarpomiselta. Miten ihmeessä voisi saada enemmän virtaa, kun jatkuva pimeys ja kiire väsyttää ja vetää mieltäkin alamäkeen? On aika laittaa aamurutiinit kuntoon!

Seuraavilla helpoilla vinkeillä saat varmasti lisää energiaa päivään.

1. Tue vuorokausirytmiä heti aamusta

Jatkuva pimeys on omiaan sotkemaan vuorokausirytmiä, jonka toiminnassa valon määrällä on iso rooli. Aamurutiinit saattavat tuntua vaikeilta, kun heräät pimeässä eikä kirkasta valoa ole lainkaan. Aamu kannattaakin aloittaa kirkasvalolampun turvin niin, että teet normaalit aamutoimet tai syöt aamupalan sen ääressä. Sopiva aika kirkasvalohoidolle on noin 10–30 minuuttia joka aamu. Valo vähentää unihormoni melatoniinin tuotantoa ja viestii keholle, että nyt on aika herätä uuteen päivään!

Aamurutiinit: aloita aamu kirkasvalilampun kanssa.

Valon rippeistä kannattaa pitää kiinni myös päivän aikana avaamalla verhot ja ulkoilemalla mahdollisuuksien mukaan valoisaan aikaan, edes lyhyen hetken verran. Aamurutiinit ovat tärkeitä, mutta niiden lisäksi koko päivän rytmitys on tärkeää.



2. Terästä aamupalaa proteiinilla

Vuorokausirytmiä voi tukea myös aamun ruokavalinnoilla. Ota siis aamurutiiniksi proteiinipitoinen aamupala!

Lautaselle kannattaa valita proteiinia, sillä se auttaa ylläpitämään vuorokausirytmin toimintaa. Vastavuoroisesti tuhti hiilihydraattiannos heti aamulla voi tehdä olosta uneliaan. Mukavan, helpon ja muunneltavan aamupalan saa esimerkiksi kahden munan pannukakusta.

Jos päivittäiset aamurutiinit pitävät sisällään aamupuuro sellaisenaan, kannattaa sitä terästää esimerkiksi raejuustolla, kananmunalla tai pähkinöillä, ja katsoa vaikuttaako se päivään piristävästi.

Aamurutiinit pitävät sisällään terveellisen, proteiinipitoisen aamupalan
Aamupuuroon voi lisätä proteiinia esimerkiksi raejuustolla.

3. Pidä taukoja

Päivän vireystasoa ylläpitää yllättävän tehokkaasti myös arjen askareiden ja työnteon lomassa pidetyt tauot. Ne ovat hyvin tärkeitä päivittäisen palautumisen kannalta. Muista siis kahvi- ja lounastauot, ja pyri tauottamaan työskentelyä myös muilla lyhyillä hetkillä. Pyri tauon aikana pitämään ajatukset poissa työasioista.

Jos mahdollista, käy edes pienellä happihyppelyllä tai kahvittele ulkoilun lomassa. Jos työkaverit ympärilläsi vaikuttavat nuutuneilta, houkuttele heidätkin matkaan!

Onko sulla aamurutiinit kunnossa vai vieläkö hiottavaa ja parannettavaa löytyy? Kerro kommenteissa!



10 minuutin aamujumpat

Jos kaipaat apua, ohjeita ja vinkkejä siihen, minkälaista treeniä voisit aamuisin tehdä, kannattaa tulla mukaan 10 minuutin aamujumpat -kurssille.

Kurssilla parannat lihaskuntoa, helpotat painonhallintaa ja kavennat vyötäröä helposti ja nopeasti. Saat nopeita, 10 minuuttia kestäviä treeniohjeita jokaiselle arkiaamulle 4 viikon ajan. Lisäksi saat pidempiä, noin 20-30 minuuttia kestäviä koontitreenejä vapaapäiville, joiden avulla tehostat treenin tuloksia entisestään.

10 minuutin aamujumpat on tehty sinulle, jos sinun on vaikea löytää aikaa ja motivaatiota pitkiin iltatreeneihin, haluat aloittaa liikunnan pitkän tauon jälkeen tai haluat lisää virkeyttä ja hyvää oloa päiviisi.

>> Klikkaa ja tutustu 10 minuutin aamujumppiin



Leave a Reply

Your email address will not be published.