fbpx

3 x vinkki vyötärön kavennukseen (ilman rääkkiä)

Onko tavoitteenasi vyötärön kavennus ja rasvanpoltto?

Usein ajatellaan, että kapeamman vyötärön havittelussa tärkeimmät tekijät ovat kova treeni yhdistettynä hyvin tiukkaa ruokavalioon. Itsekurilihas tiukaksi ja kaikki herkut pois! Muuten ei paino putoa.

Onneksi näin brutaali ei tarvitse itselleen olla. Tiukan ruokavalion ja treenin sijaan kannattaa keskittyä merkittävimpiin asioihin, jotka parantavat omaa jaksamista, ja vyötärö kavennus tapahtuu siinä sivussa.

Nämä asiat ovat:

1. Riittävä lepo ja stressinhallinta

Stressi ja riittämätön palautuminen kerryttävät rasvaa etenkin vyötärölle. Siksi myös painonpudottajan on tärkeintä huolehtia omasta jaksamisesta ja riittävästä unesta.

Yksi konkreettinen keino unen vaalimiseen on vaihtaa iltarutiinia siten, että illan viimeiset toiminnat ovat rauhoittavia. Puhelimen selaaminen ja muu aktivoiva toiminta, kuten jännittävien TV-sarjojen katselu, olisi hyvä jättää kokonaan 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Esimerkiksi hyvään kirjaan uppoutuminen vähentää stressiä merkittävästi ja siten saat unenlaatuasi parannettua. Bonuksena parannat myös omien unihormoniesi toimintaa, sillä suoraan silmiin kohdistuva valo haittaa unihormonien eritystä. Pään takaa tuleva lämmin lukuvalo tuudittaa unille paljon paremmin. Voit kokeilla myös äänikirjan kuuntelua pimeässä.

Jos tavoitteena on vyötärön kavennus, kannattaa panostaa uneen

2. Oikeanlainen ruokavalio

Vyötärön kaventamisessa ruokavalion rooli on unen jälkeen seuraavaksi tärkein asia. Kevennä aterioitasi lisäämällä niihin runsaasti kasviksia. Näin myös tulet kunnolla kylläiseksi.

Kun kokonaisuus ruokailuissa on kunnossa ja ateriat pitävät sinut kylläisenä, herkkuhimotkin vähenevät. Jos kasvisten lisääminen päivän aterioille on hankalaa, yksi helppo keino on surauttaa niistä smoothie. Yhteen isoon annokseen saa hyvin vaikka puolikin kiloa kasviksia ja marjoja.

3. Ruutuajan vaihtaminen aktiivisempaan tekemiseen

Kolmas vinkki vyötärön kavennukseen on ruutujen tuijotteluun kuluvan ajan vaihtaminen johonkin aktiivisempaan puuhaan. Mitä enemmän passiivista ruutuaikaa tulee päivän aikana, sitä todennäköisemmin liikakiloja kertyy.

Voisiko yhden tunnin TV:n äärestä vaihtaa vaikkapa kävelyyn kuunnellen podcastia, sijaintiin perustuvien mobiilipelien pelaamiseen tai vaikka syyssiivoukseen kuunnellen lempimusiikkiasi? Liikkumisen ei tarvitse olla kovasykkeistä hikiliikuntaa, jotta sillä olisi vaikutuksia kehonkoostumukseen.

Kun nämä kolme asiaa ovat kunnossa, pystyt kaventamaan vyötäröäsi tehokkaammin, tulokset ovat pysyvämpiä kuin pikakuureilla, ja samalla pidät huolta myös omasta hyvinvoinnistasi!

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta