fbpx

Black Friday -superale on käynnissä ja saat valikoidut kurssit ja tuotteet jopa -70% alennuksella

päivää
tuntia
minuuttia
sekuntia

Vältä nämä yleisimmät virheet painonpudotuksessa

Haluaisitko pudottaa painoa, mutta olet sekaisin erilaisten ohjeiden viidakossa? Mitkä painonpudotuskeinot ovat oikeasti toimivia ja terveellisiä?

Ei mikään ihme, jos asiassa menee sekaisin, sillä dieettejä ja ohjeita on moneen lähtöön.

Lue tästä blogista, mitkä ovat yleisimpiä virheitä painonpudotuksessa ja miten virheet voi välttää.

Virhe: aloitat supermegadieetin

Varmin keino epäonnistua pysyvässä painonpudotuksessa on aloittaa kova dieetti ja treeni, kuten TV:n muutosohjelmissa. Kaupan päälle paino saattaa jopa nousta kuurin jälkeen, jos raastat itseltäsi nopeassa ajassa kiloja pois epäterveellisillä keinoilla.

Supermegadieetti kaatuu aina omaan mahdottomuuteensa ja sekoittaa vain aineenvaihduntaasi ja nälänsäätelyäsi.

Uuden tiukan ruokavalion houkutellessa kannattaa kysyä itseltään, pystynkö noudattamaan tätä koko loppuikäni? Haluanko mahdollisesti kantaa omia eväitä syntymäpäiväjuhliin ja pikkujouluihin, entä jaksanko vuodesta toiseen tehdä itselleni eri ruokaa kuin perheelle?

Jos et, kannattaako sitä aloittaa ollenkaan?

Tiettyjen ruoka-aineiden kieltäminen on harvoin hyvä idea. Kieltämisen sijaan kannattaa keskittyä siihen, mitä hyvää omaan ruokavalioon voisi lisätä. Voisinko lisätä aamiaiselle kasviksia ja marjoja, iltaruoalle ravinteikasta tummaa lehtivihreää ja kokouspullan kaveriksi proteiinipitoisen marjasmoothien?

Kasvisten, juuresten ja marjojen lisääminen tukee aina terveyttä, sillä niistä saa suojaravinteita ja vesiliukoista kuitua, sekä jokaiseen annokseen volyymia ilman että energiamäärä nousee liian korkeaksi.

Tiettyjen ruoka-aineiden kieltäminen on harvoin hyvä idea. Kieltämisen sijaan kannattaa keskittyä siihen, mitä hyvää ja värikästä omaan ruokavalioon voisi lisätä.

Virhe: teet liikaa muutoksia kerralla

Tiukkaan dieettiin yhdistetään yleensä kova treeni, koska halutaan nopeita ja näkyviä tuloksia. On ymmärrettävää, että painon nopea putoaminen olisi motivoivaa, mutta yhtäkkiä huippu-urheilijaksi ryhtyminen harvemmin kantaa pitkälle (eivätkä huippu-urheilijat näännytä itseään).

Jos kilot eivät ole tulleet muutamassa viikossa, ne eivät myöskään lähde muutamassa viikossa – ainakaan pysyvästi. Muutamassa viikossa voi kuitenkin saada painonpudotuksen jo hyvään vauhtiin!

Maikin mukaan kestävä ratkaisu on tehdä hyviä pieniä muutoksia yksi kerrallaan ja juurruttaa niitä omaan arkeen. Jos olet tähän saakka esimerkiksi syönyt vain pari kertaa päivässä ja vain satunnaisesti kasviksia, ensimmäinen pieni muutos voi olla kasvisten lisääminen toiselle aterialle.

Kun tämä sujuu automaattisesti kuin vettä vain, voit tehdä seuraavan muutoksen: esimerkiksi lisätä proteiinipitoisen aamiaisen tai välipalan ruokailurunkoon. Yksi pieni muutos kerrallaan -taktiikalla saat muokattua ruokavaliostasi terveellisen ilman että muutosta täytyisi tehdä hampaat irvessä.

Näiden painonpudotustavoitetta tukevien pienten muutosten teko parantaa jaksamista ja kohentaa mielialaa, mikä lisää malttia jaksaa tavoitella pysyvää painonpudotusta.

Virhe: et arvosta tarpeeksi pientäkin liikuntahetkeä

Usein ajatellaan, että treenin pitää kestää tunti tai ainakin puoli tuntia, jotta sillä olisi merkitystä. Haitallisinta on ajatella, että jos en ehdi treenaamalla treenata esimerkiksi 30 minuuttia, minun ei kannata liikkua lainkaan.

Tosi asiassa (ja onneksi!) lyhyilläkin treeneillä ja liikuntahetkillä saa heräteltyä liikunnallisuutta ja ne täsmentävät kehon omia nälkäviestejä vastaamaan paremmin omaa kulutusta.

Ilman liikuntaa tai aktiivisuutta nälkäviestien mukaan syödään vähän liikaa kulutukseen nähden. Lisäksi liikunta parantaa unenlaatua pieninäkin määrinä, ja riittävän laadukas uni auttaa kehoa toimimaan normaalisti, jolloin muun muassa rasvanpoltto mahdollistuu.

Kova hikitreeni ei siis ole ainoa keino saavuttaa tuloksia, vaan myös kevyempi ja lyhytkestoisempi liikunta on erinomainen apu rasvanpoltossa ja painonpudotuksessa. 

Painonpudottajan ei tarvitse treenata kovaa, vaan lyhyet ja kevyetkin treenit lasketaan.

Pysyviä tuloksia vain 28 päivässä?

Voiko painoa saada laskuun terveellisellä, mukavalla ja pysyvällä tavalla vain 28 päivässä? 

Voi! Neljä viikkoa on oikein hyvä ajanjakso, koska siihen on melko helppo sitoutua ja toisaalta sen aikana muutoksen ehtii jo tuntea olossa ja nähdä kehossa. 

Turvotus helpottaa, olo kevenee ja paino lähtee laskusuuntaan. Ja fiilis on erityisen hyvä, koska nämä muutokset on saatu aikaan aika pienillä ja helpon tuntoisilla teoilla, jotka on sujahtaneet arkeen vaivattomasti. 

Jos tällaiset tulokset kiinnostavat, niin tule mukaan 28 päivän starttiin! Se järjestetään vain kerran vuodessa ja ryhmä aloittaa 9. päivä tammikuuta. 

Tämän startin ideana on saada paino laskuun ja hyvinvointi nousuun 28 päivän aikana panostamalla muutokseen vain 15 minuuttia päivässä!

Video-ohjattuja 15 minuutin treenejä on kolme viikossa ja se on sellainen minimimäärä, että sillä saa jo tuloksia aikaan. Toki jos haluat ja jaksat, saat liikkua enemmänkin. 

Ruokaohjeet on helpot ja selkeät ja lisäksi saat runsaasti reseptejä, jotka sopii ruokavalion periaatteisiin. 

Lupaan, että tahti on sen verran rento ja innostava, että haluat jatkaa hyvien muutosten tekemistä tämän jälkeenkin. Kun tulet mukaan nyt, pääset mukaan tarjoushinnalla! Ilmoittaudu mukaan heti, sillä hinta nousee pian.

>> Klikkaa ja ilmoittaudu mukaan 28 päivän starttiin

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Elämäntapamuutos

Vältä nämä yleisimmät virheet painonpudotuksessa

Haluaisitko pudottaa painoa, mutta olet sekaisin erilaisten ohjeiden viidakossa? Mitkä painonpudotuskeinot ovat oikeasti toimivia ja terveellisiä? Ei mikään ihme, jos asiassa menee sekaisin, sillä dieettejä