fbpx

Arasteletko salille menemistä? Näin selätät salikammon

Haluaisitko aloittaa kuntosaliharrastuksen, mutta salimaailma laitteineen ja liikkeineen tuntuu oudolta? Ehkä sinua vaivaa jopa salikammo.

Ensikertalaisen jännitys salilla on ennemmin sääntö kuin poikkeus, mutta onneksi jännitystä on mahdollista lievittää. Lue tästä jutusta, miten selätät salikammon!

1. Salikammon syy: pelottaa, ettet osaa käyttää laitteita

Kuntosalilta löytyy jos jonkinlaista laitetta ja vekotinta, joissa onneksi on usein ohjekuvat.

Kuvista huolimatta eri penkkien, selkänojien ja muiden liikkuvien osien säätäminen voi jännittää ja tuntua aikaavievältä. Myös itselle oikean vastuksen hakeminen voi viedä oman aikansa.

Ratkaisu: Kuivaharjoittele liikkeitä kotona ja tutustu laitteisiin videoiden avulla. Katso esimerkiksi Youtubesta miltä mikäkin laite näyttää ja miten sitä käytetään. Jos tiedät jo valmiiksi, että salillasi on tietyn valmistajan laitteita, voit tutustua niihin heidän kotisivuillaan. 

Muista myös, että samaan tarkoitukseen tehtyjä laitteita on erilaisia ja useita versioita, esimerkiksi jalkaprässejä on olemassa niin vaaka- kuin pystyversionakin. Myös ohjattu kuntosaliryhmä auttaa sinut alkuun ammattilaisen kanssa, mikäli salikammo on oikein kova.

2. Salikammon syy: entä jos mokaa laitteen tai liikkeen kanssa?

Kun on ensin jännitetty jotakin laitetta ja liikettä, mutta silti uskaltauduttu testaamaan sitä, saattaa alkaa pelätä sen kanssa mokaamista. Ei hätää: niin kauan kuin et vahingoita itseäsi tai muita, et ole oikeasti mokannut.

Sekään ei ole moka, jos asettelee itseään laitteeseen ja säätää sen kanssa, mutta ei silti osaa käyttää sitä ja joutuu luovuttamaan!

Ratkaisu: Testaa ja kokeile. Laitteisiin ja muihin kuntosalin vempaimiin ei muuten pysty tutustumaan, joten ihmettele aivan vapaasti kaikenlaisia laitteita. Kysy tarvittaessa apua salin henkilökunnalta, he ovat sinua varten siellä auttamassa.

Myös kanssatreenaajilta voi kysyä apua, mutta ei kesken treeniliikkeen. Jos oma sali ja laitteet ovat täysin vieraita, käy tutustumassa saliympäristöön mahdollisimman hiljaisena ajankohtana, eli yleensä aikaisin aamulla tai illalla.

Kanssatreenaajat neuvovat mielellään, jos kysyt apua sarjatauoilla

3. Salikammon syy: muiden katseet pelottavat

Katseiden ja jopa tuijotuksen kohteena oleminen salilla on erittäin yleinen pelko. Tuijotuksen pelko linkittyy usein epävarmuuteen liikkeistä ja laitteista.

Ratkaisu: Tuijotuspelkoon ratkaisuna on pitää mielessä yksi asia: kaikki keskittyvät salilla vain omaan treeniinsä. Salille tullaan treenaamaan eikä tuijottelemaan muita, ja jos joitain katsekontakteja tulee, niihin voi suhtautua neutraalisti.

Mikään katse ei automaattisesti tarkoita, että joku katsoisi miten suoriudut treenistäsi. Kyse voi olla vaikkapa siitä, että hän huomasi miten kivat treenikengät sinulla on! Älä siis tee päätelmiä muiden katseista tai ilmeistä, vaan keskity omaan tekemiseen. 

Esimerkiksi musiikin kuuntelu tai sarjatauolla treenipäiväkirjan täyttäminen voivat auttaa keskittymään ja jättämään ympärillä tapahtuvat asiat huomiotta.

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta