fbpx

Kuinka välttää ylensyöminen lounasbuffetissa

Me ihmiset ollaan sen verran jänniä tyyppejä, että me tutkitusti syödään paljon enemmän silloin, kun ruokalajeja on montaa sorttia tarjolla tai jos lautanen on iso. Näin tapahtuu siitäkin huolimatta, että me kuvittellaan seuraavamme annoskokojamme tai vaikka tiedostetaan tämä ilmiö. Näin käy kaikille.

Buffetit ovat kuitenkin ihanaa arjen luksusta ja ne tuovat mukavaa vaihtelua omille eväille. Jos ongelmanasi on kerta toisensa jälkeen ähkyisä olo buffetin jälkeen, kokeilepa ottaa aluksi vaikka puolet siitä määrästä, mitä normaalisti kasaisit lautaselle. Kokoamisvaiheessa olo saa olla sellainen “enhän mää nyt tällä täyty”. Varmista, että lautasella on yhteensä ainakin nyrkillinen kasviksia.

Toisaalta joskus voi olla paikallaan syödä kunnolla täyteen, jos esimerkiksi tiedät, että seuraavat tunnit menevät liikkeessä, eikä välipalamahdollisuutta ole. 

Kun syöt, syö rauhassa, pureskele hyvin, nauti ruuasta, laske välillä aterimet alas ja hörppää vettä. Huomioi myös ruokailuseurasi syömisnopeus. Nopeiden syöjien kanssa tulee itsekin syötyä nopeammin ja hitaampien syöjien kanssa hitaammin. Pyri käyttämään ainakin 15-20 minuuttia ruokailuun, jotta kehosi kylläisyysviesteillä olisi mahdollisuus toimia tarkoituksenmukaisesti.

Jos ensimmäisen lautasellisen jälkeen on vielä nälkä, käy hakemassa lisää. Tämä on parempi tapa ehkäistä ylensyömistä kuin pyrkiä jättämään ruokaa lautaselle, kun äitisi kuitenkin opetti, että lautanen syödään tyhjäksi.

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta