fbpx

Sokerikoukussa?

Ihan pakko saada makeaa joka päivä, tai ainakin monta kertaa viikossa. Tarve on niin suuri, että sitä voisi parhaiten kuvata sanalla riippuvuus. Eikös niin? Aika monelle meistä juu.

Vaikka ilmiö vaikuttaa yleiseltä ja todelliselta, tieteellistä näyttöä sokeririippuvuudelle ei löydy fysiologisessa mielessä (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27372453). Ilmiö näyttäisi liittyvän enemmänkin häiriintyneeseen ruokasuhteeseen kuin neurokemialliseen vaikutukseen.

Kun yritetään nipistää ruokailuista, makeanhimo kasvaa suuremmaksi. Kun tähän lisätään kielletyn hedelmän vetovoima, alkavat sokerikoukun ainekset olla valmiina.

Nämä keinot ovat yleisiä, mutta itse asiassa lisäävätkin epätoivottua käyttäytymistä: 

❌ Täysi kieltäytyminen / herkkulakko

❌ Identifioituminen sokeriaddiktiksi

❌ Laihduttelu elämäntapana ja pyrkimys syödä mahdollisimman vähän

Parempia ratkaisuja ovat:

👍 Riittävä ja laadukas uni, koska univajeessa mielihyväsyöminen korostuu

👍 Riittävä ja säännöllinen oikean ruuan syöminen (myös hiilarien!)

👍 Ruokasuhteen parantaminen (ruoka ei ole vihollinen)

👍 Stressinhallinta, sillä moni käyttää makeita ruokia helpottaakseen stressiä hetkellisellä mielihyvällä

👍 Tunteiden säätely ja tietoisuusharjoitukset. Yksi tapa katkaista sokerihimon terävin kärki on opetella olemaan tunteiden kanssa ja käymään ne läpi. Nappaa tähän tarkoitukseen harjoitus täältä.

Hyvä uutinen tässä on se, että tilanne ei ole ollenkaan niin toivoton kuin olet kuvitellut. Kun teet pieniä parannuksia uneesi, syöt sallivammin ja riittävästi, makeanhimo vähenee.

Parasta hommassa on kuitenkin se, että pystyt ottamaan itse vastuuta valinnoistasi aiempaa helpommin ja terveellisemmästä elämästä tulee vaivattomampaa.

Jenkkakahvoista tiimalasiksi: näin laihdutus onnistuu pysyvästi ja lopetat jojoilun

Ryhtiä elämäntapamuutokseen? Jenkkakahvoista tiimalasiksi -valmennukseen ilmoittautuminen on käynnissä! Kun tulet nyt mukaan valmennukseen, säästät 50 € valmennuksen hinnassa. Kampanja päättyy jo maanantaina 10.1., joten kannattaa toimia heti, ettet menetä alennusta.

>> Klikkaa tästä ja liity mukaan

Jenkkakahvoista tiimalasiksi -verkkovalmennuksessa opetellaan taitoja syödä terveellisesti ja kiinteyttävästi, ymmärtää omia valintoja, liikkua ja nukkua oman elämäntilanteen ja omien arvojen mukaan.

Fyysinen muutos on aina myös psyykkinen muutos, joten valmennukseen kuuluvien mentaalitehtävien avulla päästään pureutumaan aidosti toimivaan ja pysyvään muutokseen. Ruokavalio- ja liikuntasuunnitelma on hyvin joustava, ja saat itse tehdä siitä juuri sinun elämäntilanteeseesi realistisen toteuttaa.

Tämä 8 viikon valmennus sopii sinulle, jos tunnistat itsesi joistain seuraavista kohdista:

laihdutus tavoite
  • Rasva kerääntyy etenkin vyötäröllesi ja ehkä myös reisiin ja takapuoleen.
  • Tiedät että sinun pitäisi syödä terveellisemmin ja viilata elämäntapojasi, mutta et vain saa aikaiseksi.
  • Makean- tai suolan ja rasvan himo vaivaa.
  • Työpäivän jälkeen energiasi ei riitä enää kunnolla omiin mukaviin juttuihin.
  • Kenties liikut jo nyt säännöllisesti mutta tulokset eivät näy kiinteämpänä kroppana.
  • Olet yrittänyt aiemmin ottaa itseäsi niskasta kiinni, mutta ON/OFF-tyyppinen ajattelu ei ole tuottanut tuloksia pitkällä aikavälillä.
  • Olet ajatellut liikuntaa kalorinpolttona etkä aineenvaihdunnan optimoijana.
  • Olet kyllästynyt itsekritiikkiin ja haluat opetella terveelliset elämäntavat lopullisesti, jotta voisit pukeutua juuri sellaisiin vaatteisiin kuin haluat.

Tule mukaan nyt ja säästä 50 € hinnassa!

>> Klikkaa tästä ja tule mukaan valmennukseen

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta