fbpx

Askelkyykyn vaiheet

Puhutaanko taas täyden liikeradan askelkyykyistä? Puhutaan!

Sekä askelkyykyissä että kahden jalan kyykyissä täysi liikerata on tavoite. Silloin pohje koskettaa takareittä liikkeen ala-asennossa. Täydet kyykyt kehittävät alavartalon lihaksia loistavasti ja lisäävät liikkuvuutta koko alavartaloon.

Täysi syväkyykky on luonnollinen asento, jossa lapset istuskelevat luonnostaan, jossa esi-isämme lepäilivät jatkuvasti ja jossa painonnostajat nostelevat hurjia määriä rautoja ilman loukkaantumisia. Tämä syväkyykkyasento vaatii sen, että polvet menevät varvaslinjan yli, ja se on täysin luonnollista ja turvallista.

Tutkimusten mukaan oikealla tekniikalla suoritettu kyykky vahvistaa alavartaloa ja suojaa loukkaantumisilta.

Moni ei heti kuitenkaan ihan noin vain pääse neutraalilla selällä niin alas kyykkyyn, että pohje ja takareisi koskettaisivat. Jalkojen välillä voi olla myös puolieroja voiman ja liikkuvuuden suhteen, mikä tekee kyykkäämisestä kiemustelevaa ja jopa vaarallista.

Apuun rientävät täyden liikeradan askelkyykyt, jotka lisäävät liikkuvuutta ja tasoittavat puolieroja. Parasta niissä on se, että niiden harjoittelun voi aloittaa hyvin kevyesti korkealla korokkeella ja madaltaa koroketta pikkuhiljaa, kun liikkuvuus ja varmuus tekemiseen kehittyy.

Kun aloitetat aina heikommalla jalalla etkä tee yhtään enempää toistoja vahvemmalle puolelle, puolierot tasoittuvat pikkuhiljaa, mikä tekee kahden jalan kyykystä turvallisemman.

Muista ainakin nämä askelkyykyn tekniikasta:

1. Kipeää ei saa käydä liikkeen aikana eikä polvi saa kipeytyä treenin jälkeen. Takajalan lonkankoukistajassa kyllä voit tuntea melko mojovan venytyksen.

2. POLVI EI SAA KÄÄNTYÄ SISÄÄNPÄIN! Huolehdi, että polvi liikkuu varpaiden suuntaan tai aavistuksen ulospäin.

3. Lantionlevyinen haara: seisot ladulla, et narulla – silloin tasapaino pysyy paremmin.

4. Liu’u kuin liukuportaissa etualaviistoon, kunnes pohje koskettaa takareittä, polvi on niin edessä kuin mahdollista ja silti etujalan kantapää pysyy kiinni laudassa/lattiassa.

5. Ylävartalo pysyy pystyssä.

6. Lantio pysyy suorassa eikä käänny sivulle eikä eteen, eli alaselkä ei mene överinotkolle.

Näin. Ei muuta kuin hoplaa, askelkyykkäämään!

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta