Helle helllii Suomea ja miellyttävin liikunta-aktiviteetti lienee monilla lukuisissa järvissämme pulikoiminen. Suomessa harvoin pääsemme nauttimaan tai kärsimään hurjista helteistä, mutta nyt jo kesäkuu on ollut poikkeuksellisen lämmin ja treenatakin tekisi mieli!

Mitä kannattaa huomioida, jos lenkki tai muu liikuntasuoritus kutsuu, vaikka sää on lämmin tai jopa kuuma?

Syö riittävästi

Helteellä ei välttämättä oikein maistu ruoka, mutta syömättömyys ei kannata. Riittämätön syöminen sopii erityisen huonosti yhteen treenaamisen kanssa.

Moni saa helteellä parhaiten alas viileitä ruokia, kuten ruokaisia salaatteja, smoothieita ja hedelmiä. Salaatista saa riittävän tuhdin käyttämällä salaattipohjan lisäksi proteiininlähdettä, kuten kanaa, kalaa tai vaikkapa kikherneitä, sekä jotain rasvanlähdettä, kuten öljyä, siemeniä tai pähkinöitä.

Hiilihydraatteja voi haalia jälkiruoaksi syödyistä marjoista tai tyypillisestä salaatin kaverista, eli leivästä. Erilaisia täyttäviä smoothieita voi kehitellä loputtomiin, mutta lataa ihmeessä tästä parhaat smoothiereseptimme!

Muista nesteytys

Riittävän nesteytyksen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa, mutta pelkkä vesi ei välttämättä riitä. Ravitsemusterapeuttimme Sannin mukaan nesteytys hikoilun jälkeen onnistuu tehokkaammin, jos juo muutakin kuin vettä (esim. vissy, smoothiet, vesi jossa ripaus suolaa), koska pelkkä vesi tulee enimmäkseen läpi.

Runsas vedenjuonti ei Sannin mukaan lisää suolan tarvetta, koska munuaiset takaisinimeyttävät suolan. Hikoilu on kuitenkin asia erikseen, sillä siinä poistuu myös suoloja.

Sannin mukaan normaalista ruuasta tulee pääsääntöisesti riittävästi suolaa, mutta ongelmia voi tulla, jos hikoilee paljon ja korvaa ateriat kuumuuden vuoksi pääosin smoothieilla, jogurtilla, hedelmillä ja salaateilla, eikä käytä suolaa juurikaan. Tämä kuitenkin koskee vain hellekausia, tai muuten runsaasti hikoillessa – muulloin natriumia tulee ruuasta jo muutenkin, vaikkei suolaa lisäisikään.

Aurinkoisenakin päivänä on sallittua olla sisällä

Itse tunnen hieman huonoa omaatuntoa, mikäli mieleni tekee viettää aikaa sisällä aurinkoisena ja lämpimänä päivänä. Moni vaihtaa kauniina päivänä salitreenin ulkoliikuntaan, mutta helteellä ilmastoitu kuntosali voi olla erittäin ihana viileä keidas!

Maikki neuvoo pakkaamaan kesäkassiin kevyen viltin tai huivin, joka toimii niin puistossa piknikalustana kuin salilla hikipyyhkeenäkin.

Jos kuitenkin ulkoliikunta tuntuu ainoalta oikealta vaihtoehdolta, vältä paahteisinta aikaa kello 11-15 välillä. Lenkkeilyyn on hyvä ottaa mukaan pieni juomapullo tai toteuttaa reissu niin rennosti, että puolivälissä voi poiketa kauppaan hakemaan jotain juotavaa. Muista myös aurinkosuoja ja päähine!

Älä tingi unesta kesälläkään

Maikin mukaan yleinen käsitys on, että kesällä valoisaan aikaan unentarve olisi pienempi kuin talvella. Fysiologisesti unentarve on kuitenkin vuodenajasta riippumatta sama ja hyvälaatuista unta tulisi saada palloon keskimäärin 7-9 tuntia vuorokaudessa.

Älä tingi unesta kesälläkään, vaan tähtää 7-9 tuntiin yössä

Tukalat yöt huonontavat monilla unenlaatua, mikä vaikuttaa helposti suorituskykyyn. Jos siis tunnet olosi nuutuneeksi näistä eri tekijöistä johtuen, ehkä kevyempi liikkuminen rannalle pyöräillen ja muuten kesästä nauttien on joskus parempi vaihtoehto!

Summa summarum: juo, syö ja nuku riittävästi, huomioi suola, vältä pahinta paahdetta ja ota rennosti tarvittaessa. Aurinkoisia keskikesän päiviä!


Leave a Reply

Your email address will not be published.