fbpx

Meedio paljastaa: onnistutko elämäntapamuutoksessa

“Otan taas itseäni niskasta kiinni loman/viikonlopun/työrupeaman/opinnäytetyön jälkeen… tai sitten eläkkeellä.”

Onko tuttu ajatus? On hyvin houkuttelevaa laittaa terveelliset elämäntavat tauolle ja luvata itselleen skarpata taas “sitten kun”.

Räikeimmillään touhu voi olla hyppimistä dieetti-treenisettien ja lihapiirakka-sohvapottuilun välillä.

Tällaisessa ON/OFF-ajattelussa vain on muutama huono puoli:

➖  Et omaksu koskaan taitoa, jolla voit soveltaa tervellisiä elämäntapoja muuttuviin elämäntilanteisiisi.

➖  Saat kenties tuloksia lyhyellä aikavälillä, mutta ylläpito ei onnistu.

➖  Vahvistat yhä uudestaan epäonnistumisen kokemustasi, kun et tälläkään kertaa pystynyt pitäytymään (liian tiukoissa) elämäntavoissa.

➖  Terveyttäsi ei voi laittaa tauolle.

➖  Opit ainoastaan aloittamaan alusta.

Portaaton säätö -ajattelutapa taas tuo paljon hyötyjä:

➕  Hyvinvointiasi ei tarvitse laittaa hyllylle odottamaan parempia päiviä.

➕  Elämäntapasi tukee elämääsi; etkä elä tervellisiä elämäntapoja toteuttaaksesi.

➕  Kuormittavinakin aikoina pärjäät terveempänä ja virkeämpänä, kun pidät huolta edes minimihyvinvoinnistasi.

➕  Saat pysyviä tuloksia, kun pyrit pieniin muutoksiin kerrallaan, sen sijaan että mullistat koko elämäsi kerralla ruokavaliota ja treenejä myöten.

Kumpaa ajattelutapaa itse käytät?

Nämä kirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua:

Treenivinkit

3 x vinkki miten saat treenistä tuloksia

Itselle mieluisalla tavalla treenaaminen on mahtava tapa piristää mieltä ja vahvistaa kehoa. Hyvän mielen lisäksi moni liikkuja luultavasti toivoo saavansa treenaamisesta myös näkyviä tuloksia. Mutta