Vaihdevuodet aiheuttavat monenlaisia muutoksia aina unenlaadun ja keskittymiskyvyn heikentymisestä hikoilun lisääntymiseen ja mielialan aaltoiluun. Yksi näkyvimmistä muutoksista on painonhallinnan hankaloituminen: etenkin kun vaihdevuodet alkavat olla pikkuhiljaa takanapäin, rasvaa alkaa kertyä aiempaa herkemmin keskivartaloon.

Housut alkavat usein puristaa myös heitä, joilla painonhallinta on aiemmin ollut helppoa. Maikin mukaan ulkonäköön liittyviä seikkoja ikävämpää vyötärörasvan kertyminen on kuitenkin siksi, että vyötärörasva on tulehduksellista rasvakudosta ja sen vuoksi riskitekijä erilaisille sairauksille.

No mitäpä jos vain ottaisi esimerkiksi kuukauden tehokuurin, jonka aikana kilot karisevat tehokkaasti ja nopea painonpudotus motivoi? 50+ -iässä tehodieetitkään eivät enää toimi kuten ne aiemmin toimivat. Tai saattaa olla, että tehodieetti toimii, mutta kilot tulevat korkojen kera takaisin ja painonpudotus hankaloituu.

Kun ikää alkaa kertyä, Maikki neuvoo olemaan hyvin varovainen ja tarkka painonpudotuksen kanssa. Tässä blogissa esitellään viisi yleisintä virhettä, jotka kannattaa ehdottomasti välttää!

Haluatko tuoda elämääsi lisää itsevarmuutta ja virkeyttä sekä helpottaa painonhallintaa? Mitä jos voisit saada näkyviä tuloksia helposti muokkaamalla ruokavaliota terveellisemmäksi ja lisäämällä arkeesi mukavaa liikuntaa? Ei rääkkitreeniä eikä pikakuureja – eikä itsekurin varassa riutumista!

Haluatko tuoda elämääsi lisää itsevarmuutta ja virkeyttä sekä helpottaa painonhallintaa? Mitä jos voisit saada näkyviä tuloksia helposti muokkaamalla ruokavaliota terveellisemmäksi ja lisäämällä arkeesi mukavaa liikuntaa? Ei rääkkitreeniä eikä pikakuureja – eikä itsekurin varassa riutumista!

>> Klikkaa tästä ja tutustu 5 viikon 50+ kunnossa -valmennukseen, joka opastaa sinut pysyviin tuloksiin

1. Raju dieetti vie ojasta allikkoon

Kovat dieetit voivat olla paljon haitallisempia kuin pieni, tasainen ylipaino. Kovalla energiavajeella laihduttaessa paino lähtee lähtee lihaksista ja kehonkoostumus muuttuu huonompaan suuntaan, sillä arvokasta lihasmassaa häviää.

Vaali lihasmassaa, sillä sitä on alkanut hävitä jo 30-vuotiaana

Raju dieetti ei sovi kenellekään, mutta erityisen huonosti se sopii yli 50-vuotiaille. Jos lihaskuntoaan ei harjoita säännöllisesti ja riittävän suurella vastuksella, lihasmassaa alkaa hävitä jo 30 ikävuoden jälkeen. Viisikymppiselle on kaikista tärkeintä on ylläpitää kullanarvoista lihasmassaa, jota ei saisi laihduttaessa hävitä siis grammaakaan!

Lihasmassaa on hankala saada lisää iän karttuessa, joten on erityisen tärkeää, ettei sitä hävitä omalla toiminnalla. Maikki muistuttaa, että varsinkin yli 60- ja 70-vuotiaana on erityisen tärkeää vältellä perinteisiä laihdutuskuureja, sillä niiden avulla kehonkoostumus lopulta muuttuu vain vähemmän lihaksikkaaksi ja siten lihominenkin tapahtuu herkemmin.

Painonpudotus kuitenkin vaatii energiavajeen, joten mitä tehdä?

Viimeistään vaihdevuosien jälkeen täytyy usein alkaa katsoa tarkemmin, mitä syö, ellei ole sitä jo tehnyt. Ravitsemusterapeuttimme Sannin mukaan sudenkuoppana on kuitenkin ajautua liian niukkaan syömiseen, joka johtaa vain aineenvaihdunnan hidastumiseen ja energiatasojen vähenemiseen, jolloin ei jakseta olla aktiivisiakaan. Tätä kannattaa välttää, eikä tehdä radikaaleja vähennyksiä syömisiin.

Avainasemassa onkin se, että ei vähennetä ruuan määrää, vaan korvataan huonompia vaihtoehtoja paremmilla. Syödään siis riittävän paljon ja monipuolisesti ravintorikasta ruokaa ja karsitaan höttöhiilareita ja turhien kalorien lähteitä arjesta pois.

Ruoan määrää ei tule vähentää minimiin, vaan pyrkiä syömään riittävän ravinteikkaasti

Nyrkkisääntönä on syödä mahdollisimman värikkäästi sekä tarpeeksi proteiinipitoisesti- ja kuitupitoisesti, tehdä ruokaa hyvistä raaka-aineista ja välttää tuotteita, joissa on lisättyä sokeria tai runsaasti suolaa.

2. Älä laiminlyö lihaskuntoa

Suomalaisten naisten yleisin liikuntaharrastus on lenkkeily, mutta varsinkaan 50+ -iässä lenkkeily tai sauvakävely eivät enää riitä ainoiksi liikuntalajeiksi. Liikunnanohjaaja Sohvin mukaan yli 50-vuotiaana lihaskunnon vahvistaminen on erityisen tärkeää fyysisen kunnon ja yleisen jaksamisen vuoksi. Huono lihaskunto altistaa herkemmin loukkaantumisille, mutta myös erilaisille sairauksille etenkin vanhetessa.

Kun huolehdit omasta lihaskunnostasi, edistät myös kehosi aineenvaihdunnan toimintaa ja helpotat painonhallintaa, sekä ehkäiset kehosi vanhenemismuutoksia. Riittävä lihaskunnon harjoittaminen on tärkeää lihasmassan vähentymisen ehkäisemiseksi, mutta myös parantaaksesi toimintakykyäsi tulevaisuudessa. Voit lukea lisää Sohvin vinkkejä tästä blogikirjoituksesta.

3. Unesta tinkiminen kostautuu

Kun tavoitteena on painonpudotus, usein keskitytään vain siihen mitä syödään ja miten liikutaan. Onneksi viime vuosina on alettu ymmärtää unen ja palautumisen valtava vaikutus. Jos uni on aivan retuperällä, ruokavaliomuutoksilla ja uusilla treenirutiineilla ei välttämättä saada toivottuja tuloksia aikaan.

Painonhallinnan kulmakivi ei ole treeni tai ruoka, vaan uni

Univajeessa painonpudotus ei tahdo onnistua, kehon nälkäviestit eivät toimi täsmällisesti, treeni ei nappaa ja muutenkin mieli on synkkä. Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan ruokahalu korostuu ja mieli tekee hiilihydraatteja. Olet varmasti huomannut, kuinka väsyneenä herkkuhimoja on lähes mahdotonta vastustaa.

Kun puhutaan terveellisestä elämästä, elämäntapamuutoksista, liikunnasta ja ravitsemuksesta, pohja luodaan unella ja palautumisella. Jos nämä kaksi eivät ole kunnossa, mutta yrittää silti tehdä elämäntapamuutosta, saattaa kaivaa itsensä vain syvemmälle suohon.

Jos paino jumittaa ja motivaatio tehdä terveellisiä valintoja loistaa poissaolollaan, ratkaisu saattaa olla ruoka- tai treenihifistelyn sijaan yksinkertainen: nuku enemmän.

4. Nopea muutos ei ole pysyvä muutos

On olemassa paljon erilaisia mittareita, joilla hyvinvointia ja kehitystä pyritään määrittelemään. Kuulemme usein, että into terveellistä elämää tukeviin muutoksia tyssää nopeasti, ellei heti ala näkyä jotain tuloksia.

Pikamuutoksen sijaan kannattaa tavoitella hyvinvointia vuosikymmeniksi eteenpäin

Painonpudotuksessa tulosten mittaamiseen tutuin mittari on tietenkin puntari, joka ei tosin kerro kaikkea. Puntarin sijaan Maikki neuvoo kokeilemaan erilaisia mittareita kehityksesi seuraamiseksi. Voit esimerkiksi seurata verikokein, onko kolesteroli- tai sokeriarvoissasi tapahtunut muutoksia.

Muina mittareina puntarin sijaan toimivat oma olo ja jaksaminen, oman kehon arvostuksen lisääntyminen sekä kehonkoostumuksen muuttuminen, joka ei välttämättä näy painon alenemisena, mutta tuntuu vaatteiden väljyytenä tai vyötärön kapenemisena.

Kuten todettua, kovalla energiavajeella aiheutettu kilojen nopea putoaminen johtaa vain aineenvaihdunnan hidastumiseen ja energiatasojen vähenemiseen ja sitä kautta kehonkoostumuksen muuttumiseen huonompaan suuntaan. Maltti on todellakin valttia!

5. Ohjauksen puute ammattilaiselta voi tulla kalliiksi

Saamme usein kommentteja, että kyllä maalaisjärjellä pärjää, tai että pitää vaan syödä vähemmän kuin kuluttaa. Jotta välttäisi painon jojoilun haitat aineenvaihdunnalle, ajan- ja rahanhukan, sekä turhautumisen, on järkevää hakea ammattilaiselta ohjeet muutosten toteuttamiseksi oikein. Silloin painonpudotus tapahtuu terveellisesti ja aineenvaihduntaa sekä kehonkoostumusta kunnioittaen.

Nainen yli 50v: Oletko kyllästynyt jojoiluun ja haluat elämääsi lisää energiaa, itsevarmuutta ja kiinteämmän kehon?

Haluaisitko oppia muuttamaan elämäntapojasi pysyvästi – kiinteytyä, parantaa lihaskuntoasi ja jaksaa paremmin myös arjen askareissa? Saat huippusuositun 50+ kunnossa -valmennuksen nyt 50 € alennuksella!

Iän myötä painonhallintaa saattaa muuttua hankalammaksi ja vaihdevuodetkin vaikuttavat siihen, miten ruokavalio ja treenikalenteri kannattaa muodostaa.

Yhdessä huippuasiantuntijoiden kanssa olemme tehneet valmennuksen sinulle, joka haluat olla hyvässä kunnossa, saada apua painonhallintaan ja ennaltaehkäistä iän tuomia haasteita.

50+ kunnossa on 5 viikon muutosvalmennus, jossa saat joustavan ruokaohjelman sekä tehokkaita treeniohjeita. Lisäksi pääset kuulemaan huippuasiantuntijoiden luentoja, joissa perehdytään ravitsemukseen, uneen, tunnesyömiseen, fysiologiaan ja ajattelutapojen muutokseen.

Pääset valmennukseen mukaan nyt huimaan alehintaan: säästät 50 € hinnassa! Toimi nopeasti, ettet menetä alennusta.

>> Klikkaa tästä ja tule mukaan valmennukseen 50 € alennuksella

Jos tunnistat itsesi näistä seikoista, tämä valmennus on tehty sinulle:

  • Olet jo 50 vuoden ylittänyt ja haluat pysyä virkeänä ja hyväkuntoisena.
  • Olet ehkä kokeillut dieettejä ja kuureja aiemmin, ja haluat tehdä pysyviä muutoksia.
  • Kaipaat helppoa painonhallintaa, haluat kiinteytyä ja kehittää lihaskuntoasi.
  • Haluat varmistaa itsenäisiä ja terveitä vuosia vielä pitkäksi aikaa.
  • Haluat pitää kehon ja mielen virkeänä ja saada uutta energiaa.

Asenteeni tuli rennommaksi, tulin paljon energisemmäksi. Ajattelin, jos saan tarkkoja diettiruokaohjeita, en jaksa toteuttaa niitä kuitenkaan. Parasta oli oivaltamisen ilo.

Olen kymmenen vuotta yrittänyt pudottaa ne viisi ylimääräistä kiloa, enkä ole siihen pystynyt. Nyt niitä lähti seitsemän ja olo on kun nuorella tytöllä!

Nainen, 65v.

Kun tulet mukaan 50+ kunnossa -muutosohjelmaan nyt, säästät 50 € hinnassa!

Valmennuksen on käynyt jo yli 900 tyytyväistä naista, joten olen varma, että sinäkin saat sen avulla näkyviä tuloksia. Sinun ei kuitenkaan tarvi uskoa vain minua, sillä voit testata itse! Valmennuksella on täysi 100 % tyytyväisyystakuu: voit siis testata valmennusta 14 päivän ajan ilman riskiä. Jos et ole tyytyväinen, palautan rahasi täysimääräisenä takaisin.

>> Klikkaa ja tule mukaan nyt 50 euron alennuksella ja 100 % tyytyväisyystakuulla

Maikki Marjaniemi +50 kunnossa -valmennus noin 50-65-vuotiaille
Valmennuksessa on Maikin lisäksi myös tiimimme ihana liikunnanohjaaja Sohvi!

Olin toivonut tällaista kurssia juuri 50v. täyttäneenä. Tämä kurssi on ollut juuri sitä mitä kaipasin. Lämmin kiitos Maikille tästä kurssista!

Sitten Sohvi! Jumppaohjaaja Sohvi on tehnyt sen, mihin kukaan ei ole koskaan ennen pystynyt. Hän sai minut, liikuntakammoisen, jumppaamaan!

Kirsi

Leave a Reply

Your email address will not be published.