Ehkä sinustakin tuntuu kesäisin, että valon lisääntymisen myötä unentarve vähenee, mutta pitääkö se oikeasti paikkansa?

Katso videolta, mitä unilääkäri Henri Tuomilehto asiasta sanoo.

Valon lisääntyessä kevään ja kesän aikana, suomalaiset puhkeavat kukkaan ja moni tunteekin olonsa virkeämmäksi. Vaivihkaa unesta aletaan tinkimään, kun valoisat illat valvottavat ja aamuisin herätyskello soi samaan aikaan kuin muulloinkin. Unentarve ei kuitenkaan muutu vaikka virkeyden tunne lisääntyisi.

Mitä herkempi nukkuja, sitä enemmän joutuu näkemään vaivaa hyvien unien eteen.

Vaikka hyvien unien vuoksi joutuisikin näkemään enemmän vaivaa, se kannattaa, sillä hyvillä unilla on useita hyötyjä.

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, syödä terveellisesti, harrastaa säännöllistä liikuntaa, selvitä arjesta virkeänä tai vaikka vain pysyä terveenä, laita uni ensimmäisenä kuntoon!

Hirmuisen moni suomalainen kärsii univajeesta jopa huomaamattaan, kun nuutuneeseen oloon tottuu ja väsymystä aletaan pitää ihan normaalina tilana.

Jokainen nukkuu välillä huonosti ja kärsii unettomuudesta jossain vaiheessa elämäänsä, mutta hyvään uneen voi vaikuttaa itse silti melko paljon. Suurimmalla osalla unet jäävät liian vähiksi vain sen vuoksi, ettei malteta mennä ajoissa nukkumaan.

Vuoden valoisimpana ei kuitenkaan välttämättä riitä nukkumaanmenoajassa pysyminen.

Hyvään uneen kannattaa panostaa, vaikka kesällä tuntuisikin pärjäävän vähemmällä.

Miten voit parantaa unta:

1.Verhot kiinni

Pimennysverhot pelastavat herkän nukkujan unet. Pimennä makuuhuone mahdollisimman hyvin, jotta ilta-aurinko ei pääse virkistämään nukkumaan mennessä.

Pimennysverhotkaan eivät pelasta, jos taloudessa asuu verhoissa juoksijoita.

2. Älylaitteet pois aikasin

Jos sinun on syystä tai toisesta pakko käyttää puhelinta illalla, pyri ajoittamaan se alkuiltaan, hämärrä puhelimesi näytön kirkkautta ja ota avuksi sinistä valoa poistavat apuvälineet. Tähän tarkoitukseen on olemassa erilaisia ilmaisia sovelluksia ja monen puhelimen asetuksissa auringonlaskua matkivan keltaisemman valon voi ajastaa päälle haluamaansa aikaan joka päivä.

Parhaan virkistävän vaikutuksen saat kuitenkin laittamalla älylaitteet suosiolla sivuun ajoissa illalla noin tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Vaikka valonsävyt olisi kikkailtu punertavammiksi, itse puhelimen räpellys on virittävää toimintaa, jossa mieli hyppelehtii asiasta toiseen. Mitä jos viettäisitkin myöhäisillan jutellen läheisten kanssa, venytellen tai vaikka käsitöitä tehden? Tärkeintä olisi löytää itselle aidosti mieluisa tapa rauhoittua, jotta siitä tulisi pysyvä rutiini ja virkeämpi olo palkitsisi viikko toisensa jälkeen.

3. Uninaamio ja korvatulpat

Joskus pimeimmätkin pimennysverhot päästävät valoa läpi, tällöin kannattaa kokeilla lisäksi uninaamiota.

Uninaamioita on monenlaisia ja kokeilemalla löytää omalle naamalle sopivimman mallin. Kiinnityksissäkin on suuria eroja ja jotkut tykkäävät kuminauhallisista, joillekin sopii paremmin säädettävä tarranauha.

Uninaamiosta saattaa olla kissalle iloa tyynynä, mutta suosittelen kuitenkin käyttämään sitä käyttötarkoituksen mukaisesti silmillä.

Uninaamio ja korvatulpat saattavat vaatia totuttelua, mutta ovat kokeilun arvoisia.

Kauniita unia!

Oletko huomannut lisääntyvän valon vaikuttavat nukkumiseen?
Kerro kommenteissa parhaat vinkit kesän unien parantamiseen.


Leave a Reply

Your email address will not be published.