Missä kunnossa kehosi ja mielesi lähtee aamulla ovesta ulos kohti päivän toimintoja?

Se miten aloitat päiväsi, vaikuttaa koko loppupäiväsi kulkuun. Monelle aamut saattavat varmasti olla kiireisiä, eikä aikaa tunnu riittävän kuin siihen, että kampeaa edes itsensä ulos ovesta – vaatteet päälle, ehkä nopeasti jotain aamupalaa ääntä kohti ja hampaiden harjauksen kautta kohti työmaata. Joskus on hankalaakin vaikuttaa oman aamun aikatauluun, esimerkiksi jos sinulla on pieniä lapsia. Pidemmät unet aamulla voivat joskus tuntua myös houkuttelevalta.

Kuitenkin, miten pystyisi pienelläkin vaivalla parantamaan oman kehon ja mielen vireystilaa jo aamusta, jolloin koko päivä saattaisi sujuakin paljon paremmalla mielellä?

Aamujumppa on erinomainen tapa aloittaa päivä ja mahdollistaa parempi jaksaminen kokonaisvaltaisesti päivän askareisiin. Treeniin ei tarvitse käyttää tuhottomasti aikaa aamulla, jo 5-10 minuuttiakin riittää herättämään kehon ja virkistämään mielen positiivisemmaksi päivää varten. Kun kehosi saa pientäkin liikettä jo aamusta, mielihyvähormonit lähtevät hyrräämään ja päivä alkaa hyvällä mielellä. 

Aamujumpan ansiosta keho ja mieli heräävät, ja aineenvaihduntakin kiihtyy. Lisäksi, päivittäinen oma aika itselle on tärkeää, ja jo pieni hetki itselle aamulla esimerkiksi aamujumpan merkeissä tasapainottaa mieltä ja auttaa jaksamaan päivän askareita. Jos sinulla on lapsia, aamun voi aloittaa ihanasti lapsen kanssa yhdessä jumpaten tai napaten lapsen syliin lisäpainoksi omaan jumppaan!

Vaikka jumppaisitkin heti aamusta, se ei tarkoita että treenin tulisi olla hirveää rääkkiä. Aamulla treenaamisen ei tarvitse olla intensiteetiltään rankkaa, vaan tahdin voi pitää lempeänä ja verryttävänä, miellyttävänä liikkeenä. Tarkoituksena onkin saada keho ja mieli liikkeelle päivää varten eikä vetää liian kovaa treeniä heti aamusta.

Nukkuminenkaan ei välttämättä joka yö onnistu parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin huonosti nukutun yön jälkeen aamujumppaaminen saattaa olla ajatuksista kaukana. Kuitenkin, aamutreenin ei tarvitse väsyttää kehoa entisestään, vaan jumpan aikana voi antaa juurikin lempeää ja verryttävää liikettä kropalle. Väsymys voi tällöin helpottua, mieli selkiintyä väsyn sumusta ja stressikäyrätkin laskevat.

Aktiivisella päivän aloittamisella on useita eri hyötyjä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Aamulla tehty nopea treeni voi innostaa ja motivoida liikkumaan myös myöhemmin päivän aikana. Aamujumpan ansiosta et myöskään turhaudu, jos et ehdikään tai jaksa liikkua illemmalla rankan päivän jälkeen. Aamulla tehty treeni mahdollistaakin sen, että koko loppupäivä on aikaa kaikelle muulle! Etenkin kiireisille aamujumppaaminen sopii erinomaisesti, jos päivän toiminnot pitävät kiireisinä eikä liikunnalle ole illasta aikaa.

Säännöllinen treenaaminen aamuisin tuo positiivisia muutoksia totta kai myös fyysisesti, vaikka jumppaaminen olisikin lyhytkestoista kerrallaan. Säännöllinen ja monipuolinen liikunta aamuisin parantaa kehon liikkuvuutta, vetreyttä, lihaskuntoa, kestävyyttä ja tasapainoa.

Aamujumppaamisella ehkäiset myös lihasjäykkyyksiä, sekä tehostat palautumistasi aiemmista treeneistä. Saat siis pienellä vaivalla hyödyllistä ja tarpeellista kehitystä kehosi hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta. 

Kevyt, lyhytkestoinenkin liikunta aamulla auttaa sinua jaksamaan päivän ja arjen toiminnoista paremmin. Keskittymiskykysi paranee, jolloin selviät työpäivistäsikin tehokkaasti eikä mieli tunnu sumealta työpäivän tohinoissa. Säännöllinen aamuliikunta edistää tehokkaasti psyykkistä hyvinvointiasi ja kasvattaa voimavarojasi. Henkisen jaksamisen kasvaessa hyvinvointisi paranee huomattavasti, jolloin jaksat yleensäkin paremmin arjessa, sekä jaksat paremmin huolehtia myös fyysisestäkin kunnosta. Kun huolehdit omista voimavaroista, jaksat myös panostaa paremmin esimerkiksi perheesi hyvinvointiin.

Jos liikunta yleensäkin tuntuu vielä vieraalta, eikä omaa mieluista liikuntalajia tai -tapaa ole löytynyt, kannattaa kokeilla monipuolisesti erilaisia liikuntamuotoja ja löytää se, mistä eniten itse nauttii. Ei kannata miettiä mitä naapurin Marja tai paras kaveri tykkää eniten tehdä, vaan tehdä juuri sitä mistä itse eniten kiksejä saa. Liikunnan ei tarvitse olla pelkkä suoritus, vaan vaikkapa tapa ottaa omaa aikaa ja pitää hauskaa. 

nopeat aamujumpat

Kun tällaiselle nopealle aamuliikunnalle antaa pikkusormen, se luultavasti viekin koko käden mennessään! Kun parinkin viikon ajan aloittaa aamunsa lyhyellä liikuntahetkellä, siitä muodostuu tärkeä rutiini jota ilman ei lopulta tunnu pärjäävänsä. Nopea aamujumppa on todella helppo tapa lisätä omaa jaksamista ja hyvinvointia, ja parantaa kehon toimintakykyä ja kuntoa. 

Kannattaa siis todellakin kokeilla!

10 minuutin aamujumpat

Jos kaipaat apua, ohjeita ja vinkkejä siihen, minkälaista treeniä voisit aamuisin tehdä, kannattaa tulla mukaan 10 minuutin aamujumpat -kurssille.

Kurssilla parannat lihaskuntoa, helpotat painonhallintaa ja kavennat vyötäröä helposti ja nopeasti. Saat nopeita, 10 minuuttia kestäviä treeniohjeita jokaiselle arkiaamulle 4 viikon ajan. Lisäksi saat pidempiä, noin 20-30 minuuttia kestäviä koontitreenejä vapaapäiville, joiden avulla tehostat treenin tuloksia entisestään.

10 minuutin aamujumpat on tehty sinulle, jos sinun on vaikea löytää aikaa ja motivaatiota pitkiin iltatreeneihin, haluat aloittaa liikunnan pitkän tauon jälkeen tai haluat lisää virkeyttä ja hyvää oloa päiviisi.

>> Klikkaa ja tutustu 10 minuutin aamujumppiin


    2 replies to "Aamujumppa: Miksi se kannattaa?"

    • KHR

      Jos heräät, puet jumppavaatteet, käyt suihkussa ja puet päivävaatteet, 10 minuuttia aiempi herätys ei riitä mihinkään. Lisäksi romuat vaatekaapilla, pyykkikorilla ja muutenkin asunnossa niin, että muut nukkuja heräävät varmasti. Suunnilleen samalla vaivalla itselle ja pienemmällä muille sitä lähtee aamulenkille tai salille vähän pidemmäksi aikaa jos haluaa liikkua aamuisin.

      • Halla | tuottaja

        Heippa! Niinhän se on, että ihan kaikissa talouksissa ei jumppaaminen onnistu ilman muiden nukkujien herättämistä. Silloin aamulenkki on varmasti mukavampi vaihtoehto kaikille. Etenkin jos omaankin makuun sopii paremmin lenkki tai tehokas sali kotona jumppaamisen sijaan. 🙂

        Jutun lopussa mainitussa 10 minuutin aamujumpat -kotitreenipaketissa tehokkaampien tuokioiden lisäksi on miellyttäviä kehonhuoltohetkiä, jotka sujuvat mainiosti vaikkapa yöpaidassa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.