Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, voit valmistaa päivän ateriat neljälle hengelle 16 eurolla. Ja vielä terveellisesti! Seuraavilla vinkeillä teet helppoa, herkullista ja huokean hintaista terveellistä ruokaa.

Jutun lopusta löydät myös reseptit sekä kauppalistan päivän ruokia varten.

Suosi sesonkia

Sesonkikasvikset ovat parhaimman makuisia, mutta myös usein edullisia.

Esimerkiksi talvella kaalit sekä kotimaiset juurekset ovat paljon edullisempia, kuin kurkut ja tomaatit. Jos et ole vielä sesonkiekspertti, etsi eri kasvisten sesonkitiedot netistä tai kysy kauppiaalta. Joissakin kaupoissa sekä mainoksissa sesonkituotteet on merkitty erikseen. Sesonkikasviksiin poikkeuksen tekee pakasteet, jotka ovat edullisia ympäri vuoden.

Talvella kotimaiset juurekset ovat paljon edullisempia, kuin kurkut ja tomaatit.

Tartu tarjoukseen

Niin kasviksissa kuin proteiinin lähteissäkin törmää usein erilaisiin tarjouksiin. Näitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, sillä voit säästää pitkän pennin. Lihaa, kanaa tai kalaa ostaessa voit hyvin ostaa kerralla enemmän ja pakastaa ne joko sellaisenaan tai valmiiksi kypsennettynä. Kuivatuotteissa ja pakasteissa voi olla myös kimppatarjouksia, jolloin saat useamman tuotteen selkeästi edullisemmin.

Tarjoukset ovat myös hyvä mahdollisuus ostaa ja kokeilla yleensä kalliimpia erikoistuotteita. Tarjousvimmassa kannattaa kuitenkin pysytellä tuotteissa, joita tulee oikeasti käytettyä!

Tee itse

Raaka-aineet ja erilaiset puolivalmisteet, kuten tomaattimurska ja pakastevihannekset, tulevat yleensä valmisruokia edullisemmaksi. Valmisruokia välttämällä tulet syöneeksi myös vähemmän suolaa, rasvaa ja turhia lisäaineita. Puolivalmisteiden hyödyntäminen voi auttaa motivoitumaan ruuanlaittoon, sillä kaikkea ei tarvitse tehdä tällöin alusta asti. Ruuanlaitossa kannattaa hyödyntää myös edullisia kasvikunnan tuotteita, kuten kuivattuja linssejä ja soijarouhetta. Nämä ovat helppokäyttöisiä, ja saat vaihtelua aterioille.

Jos mahdollista, reippaile metsässä ja kerää talteen monikäyttöiset ja ravintorikkaat marjat. Samalla voit kerätä sieniä talven varalle. Kaupan pakastemarjat ovat kyllä helppokäyttöisiä ja hyviä, mutta yleensä kalliita. Itse keräämällä saat virkistät myös mieltä ja saat mainiota hyötyliikuntaa. Jos taas olet viherpeukalo, kokeile kasvattaa itse kasviksia tai yrttejä!

Säilö aina mahdollisimman tuoreita aineksia. Terveellisimmät tavat säilöä ovat pakastaminen ja kuivaaminen, sillä silloin ei tarvitse käyttää sokeria tai muita säilöntäaineita.

Klikkaa tästä lukemaan blogi: Miten säilöä ravintoaineet talteen?

Häivytä hävikki

Ruuan tähteet kannattaa hyödyntää välipaloina tai osana muita aterioita. Voit myös pakastaa ne annosrasioissa myöhempää käyttöä varten. Kasvisten käytössä kannattaa hyödyntää jokainen syötävä osa, sillä usein pois menee täysin käyttökelpoista syötävää. Hävikkiä vähentääksesi pyri myös ostamaan tuotteita vain tarvittava määrä.

Valitse kauppojen omia merkkejä

Monella kaupalla on käytössään jopa useampia omia merkkejä. Näitä kannattaa hyödyntää, sillä hinnat voivat olla huomattavasti edullisempia kuin muissa vastaavissa tuotteissa. Halvempi tuotemerkki ei automaattisesti tarkoita huonompaa, sillä usein tuotteissa voi olla jopa samat ainesosat ja sama valmistaja.

Täydennä aterioita erilaisilla hiilihydraatin lähteillä

Aterioita kannattaa täydentää kuitupitoisilla hiilihydraatin lähteillä oman aktiivisuustason mukaan. Mitä enemmän arkeesi mahtuu liikettä, sitä enemmän sinun kannattaa lisätä hiilihydraatteja varmistamaan riittävä energiansaanti ja jaksaminen.

Lisää vinkkejä hiilihydraattien valintaan voit lukea täältä: Hiilihydraatit ovat todellisia hyviksiä, kun kiinnität huomiota näihin asioihin

Viljatuotteissa kannattaa suosia täysjyvää, sillä ne eivät ole juuri kalliimpia kuin vaaleat vaihtoehdot. Valitse siis täysjyvähiutaleita, tummaa pastaa, riisiä sekä täysjyväleipää. Pääaterioiden pastan tai riisin voi korvata myös ravinteikkailla uunijuureksilla. Lisukkeeksi sopii hyvin myös erilaiset juuresmuusit. Voit kokeilla tutun perunamuusin sijaan myös kukkakaalimuusia!


Leave a Reply

Your email address will not be published.