Toimiva tehostartti elämäntapamuutokseen

Säännöllisin väliajoin meille putkahtaa viestejä, joissa kysyjä toivoo jonkinlaista pikastarttia tai tehokuuria painonpudotukseen. Kaikenlaiset pussiruokadieetit kannattaa unohtaa samantien, mutta millaiselle tehostartille Maikkikin antaisi siunauksensa?

Jos sulla on tavoitteena elämäntapamuutos, voit suorittaa järkevän tehostartin tasoittamalla polkua, eli muokkaamalla ympäristöä muutosta tukevaksi. Miksi et ole nyt tavoitetilassasi? Mitkä tekijät ovat olleet esteenä? Voit keskittyä muokkaamaan ympäristöä niin, että et enää kompastuisi niihin samoihin kiviin, joihin olet aina ennen kompastunut.

Hyvin tai edes kohtuullisesti nukuttu yö helpottaa valtavasti päivällä tehtäviä valintoja, sillä väsyneenä kahvihuoneen keksipurkki hyvin todennäköisesti huutaa nimeäsi. Tehostartin tärkein investointi on muutaman euron herätyskello, jos tapanasi on räplätä puhelinta yömyöhään. Jätä luuri yöksi lataukseen eri huoneeseen ja kokeile, edistääkö sopivasti tylsän romaanin lukeminen unentuloa. Esimerkiksi lasta ei tietenkään voi vaientaa kuin kännykkää, mutta voit pyrkiä minimoimaan myöhäisilloista kaikki ne elementit, jotka eivät aivan välttämättä vaadi huomiotasi (harkitse, kuuluuko Temptation Island Suomi sulla tähän haitalliseen kategoriaan).

Kun nukkuminen sujuu suunnilleen OK, voit siirtyä myllertämään keittiön puolella. Järkevät ateriat ovat a) riittävän isoja ja b) monipuolisia. Varsinkin naisilla on paha tapa sitkutella kissanpojan annoksilla, mutta itsensä nälkiinnyttäminen ei paranna unenlaatua tai lisää innostusta liikkua – ketutusta se kylläkin aiheuttaa!

Kokeile suunnitella jääkaapin sisältö ja kaupassakäynnit niin, että voit helposti koostaa tasapainoisia aterioita. Tyhjästä on tunnetusti paha nyhjästä ja ennakoiminen vähentää tapponälkään vetäistyjen kitkattien määrää. Jos olet varsinkin väsyneenä samanlainen kaappien koluaja kuin allekirjoittanut, voit unohtaa vierasvaran perinteisen merkityksen, sillä vieraat eivät tule katsomaan herkkukaappiasi vaan sinua! Niin sanottu ruokapreppaaminen ei ole vain fitnessurheilijoiden pakasterasiahulluttelua, vaan oikeasti toimiva konsti säästää aikaa ja rahaakin. Jos haluat mieluummin ulkoistaa terveellisten aterioiden suunnittelun vaivan, voit lukea lisää 30 Päivän ruokasuunnitelmasta tästä.

Muita kokeilemisen arvoisia tehostarttitoimenpiteitä kotona ovat esimerkiksi kehonhuollon yhdistäminen tv-ruutuaikaan ja kotivaatteiden vaihtaminen liikuntakamppeisiin. Jos vaihdat työpäivän jälkeen fleecehousujen sijaan liikuntakelpoisiin vaatteisiin, kynnys lähteä liikkumaan tai tehdä kehonhuoltoa kotona pienenee. Sohvalla lojumisen sijaan tv:tä katsellessa voi tehdä venytyksiä, putkirullailua tai kevyttä liikkuvuusjumppaa. Keväällä valon lisääntyessä iltalenkkitreffit ystävän kanssa ovat matalahkon kynnyksen liikuntaa. Voisitko sopia liikuntatreffejä eri ystävien kanssa, jolloin lenkki on vaikeampi skipata?

Muita harkinnan arvoisia poluntasoitusideoita:

– Ennen juhliin lähtöä syö reilu proteiinipitoinen ateria, jottei herkuttelu menisi överiksi nälän vuoksi. Vie tarjottavaksi jotain hyvää ja terveellistä.

– Pidä laukussa hyvin säilyvää hätäevästä, kuten pähkinöitä ja proteiinipatukoita. Tee jemmoja myös työpaikalle. Laajenna repertuaaria rasiaan kuorittuihin porkkanoihin ja muihin kasviksiin – rohkea kokeilee myös keitettyjä kananmunia.

– Täytä kannu vedellä ja kurkun/yrttien paloilla ja aseta kannu näkösälle kotiin tai työpaikalle. Juo ainakin pari litraa päivän aikana. Hanki myös laadukas vesipullo mukaan otettavaksi.

– Laita puhelimeen hälytys joka illalle siihen aikaan, kun on aika rauhoittua nukkumaanmenoa varten ja sulkea näytöt. Testaa hälytystaktiikkaa myös muistuttamaan aterioista, jos säännöllinen syöminen on sulle haastavaa.

– Osta pakastimeen pakastekasvissekoitusta, jotta saat aina nopeasti kasviksia ilman pilkkomisen vaivaa.

– Jos sullakin siisti koti inspiroi myös siistimpään ruokavalioon, ota kodin kevätsiivous hyötyliikunnan kannalta ja myy tarpeettomat asiat kirpparilla – tuoton voi hyvällä omalla tunnolla käyttää vaikkapa motivoiviin jumppakamppeisiin!

– Hyötyliikunta terminä saattaa tuntua kuluneelta ja ärsyttävältä, mutta satsaa siihen, varsinkin jos arkesi on passiivista. Oma suosikkini on usein viikonlopun agendalla oleva Tarjoushaukkakävely, eli reppu selkään ja kauimmaisille ruokamarketeille metsästämään aleparsakaaleja ja perhepakkausappelsiineja. Aika äkkiä kertyy se suositeltu päiväannos 10 000 askelta ja takaisin tallustaessa sulla on lisäpaino ja puolen viikon ruokatarvikkeet!

Jos mieleesi tulee muita vinkkejä, huikkaathan niitä kommenttiboksiin!

 

 

Leave A Response

* Denotes Required Field